Gammal gerbil. Sjuk?? Löss?
Hej, jag har en gammal gerbil han fyller snart 4. Han har börjat tappat balansen när han går, kan det bero på att han är gammal eller vet nån om de är något annat. Kan han ha börjat tappa minnet?
Han har som ”blod” fast inte direkt blod men som röd tårvätska under hans båda ögon, har tvättat förut men nu tyvärr kommit tillbaka igen. Vet någon vad det kan vara infektion?
Han har även börjat klia sig väldigt mycket på sin päls, är väldigt orolig om han fått löss eller någon sorts loppor, har försökt googlat lite om det o försökt kolla bilder och även kollat hans päls väldigt noga men hittar inte så mke. När han väl kliar sig så ramlar han omkull, kan de vara något med hans ålder?
Han kan ha fått en stroke. Åk till veterinären nu direkt vänta inte några timmar då det är akut.
Mvh
Mig
#0: Åh vad svårt. 💔
Om han snart är fyra år så är han en gammal herre och om han har problem med balansen kan det vara så som skrivits här ovanför, en stroke eller liknande. Även gerbiler kan drabbas mer av sånt med åren.
Att han har rött vid ögonen kan bero på förkylning, eller möjligtvis allergi iom att han också kliar sig. Ibland kan gerbiler vara allergiska mot en viss typ av bottenmaterial, hö eller något annat man ger dem.
Iom hans ålder kanske det är så att det är dags för honom att somna in. Men jag skulle också råda dig att prata med en veterinär, de är ofta duktiga på att se vad det kan vara och hjälpa en i vad som är bäst för en själv och sitt husdjur när olyckan (eller åldern) är framme.
Hur gick det hos veterinären??
Mvh
Mig