Fuktigt spån!? Oanvändligt?
Hej! igår köpte jag yesbox spån från granngården. När jag kom hem märkte jag att det luktade starkt av terpentin, dammade och var nästan fuktigt. Vad ska jag göra? Är det normalt att det luktar terpentin i början och är fuktigt?Jag har inte möjlighet att lämna tillbaka spånet på ett bra tag. Hjälp! (Har nu en stor "påse" spån i ett väldigt litet rum)
Du skall alltid vända dig till återförsäljaren och klaga på dåliga produkter. De kan förklara för dig hur du skall göra.
I konsumentskyddslagen står också vad som gäller vid reklamationer. Bl a att kunden har rätt till ersättning för extra kostnader man får p g a en felaktig vara.
#0: Här har du en gammal diskussion och förslag på hantering.
Att spån luktar mer eller mindre terpentin kommer du nog aldrig ifrån.
Doften varierar också beroende på vilket träslag som används; Björk - ingen doft - gran - terpentindift.
Kolla här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-01-14 09:04 av Pyttelite
#0: Om det inte är så att du tycker att det verkar allt för dåligt (då får du nog kontakta kundtjänst och höra), så skulle jag säga att du ska ta ur spånet och lägga i papperspåsar. Då får det luftas, torka lite och lukten lär avta ganska fort.
När det är torrt och inte luktar så mycket längre kan du testa att blanda ner till gerbilerna. Skulle de bli snuviga, rinnig om nosen och börja nysa så behöver du byta men jag tror att det kommer att gå bra! 😊
Jag brukar blanda i kutterspån till minas grävdel för att det håller gångarna bra, terpentinlukten försvinner.
tack!