När en gerbil går bort
Den här tråden har egentligen inget tydligt ämne eller frågeställning. Jag känner mig bara så himla ledsen just nu…😭
Inatt gick min yngsta gerbil bort (knappt två år gammal) och jag känner mig som världens sämsta matte och människa.
Vi var förkylda alla tre för ett tag sen, jag torkade snor och höll lite extra koll på dem under den tiden. De nyste och var lite trötta men piggnade snart till, trodde jag.
Iris var snorig lite längre än Humla, precis som vid en envis förkylning. Men den senaste veckan slutade hon snora helt och verkade pigg igen. Därför kom det som en chock när hon insjuknade rejält i torsdags kväll. Hon blev superhängig och när jag hörde att hennes andetag började klicka kopplade jag ihop det med att jag läst att det är ett tecken på lunginflammation. Så igår var vi akut hos veterinären och Iris fick med sig antibiotika hem för någon vecka framåt.
Hon var så otroligt duktig hos doktorn och när jag såg att hon fick i sig lite godis och vi fick med oss medicin hem kändes allting lite ljusare. Jag trodde att hon skulle klara sig… 😢
Jag tycker att jag brukar ha så mycket koll, jag är med nästan hela dagarna eftersom jag är sjukskriven. Men ändå så förstod jag inte alls att hon i själva verket höll på att bli sämre. Så jag känner mig som världens sämsta matte och ifrågasätter om jag borde ha gerbiler alls nu.
För Iris var fantastisk, så otroligt snäll, smart och glad! Hon älskade att gräva och att lära sig nya saker. Hon älskade att höra att hon var duktig. Och hon älskade att bada så pälsen glänste på henne. Jag höll därför på att göra iordning ett skåp till dem, köpt på second hand. De skulle få fyra rum, varav ett skulle bestå av ett gigantiskt sandbad till Iris. De skulle fått det i julklapp.
Hennes mamma, Humla, har putsat och pysslat om henne till sista andetaget. 💔
Så ledsamt!💔
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Okej, så nu kommer lite mer frågeställningar…
Jag vill ju givetvis aldrig att detta händer igen, så nu börjar jag fundera på vad jag kan göra för att försöka undvika det i framtiden.
Förutom noggrann handtvätt och att försöka ha bättre koll på om jag själv börjar bli förkyld, har ni några andra tips?
Är det någon som haft en gerbil med lunginflammation där det gick bra?
Om era gerbiler blir förkylda, hur länge väntar ni innan ni kontaktar veterinären?
Har ni några andra husmorstips för snoriga, nysande gerbiler mer än vila, värme och vatten?
Nu sörjer vi ju fortfarande här… Men jag tänker inte ge upp, jag vill att Humla har det så bra det bara går. Så därför planerar jag lite smått för hur jag ska göra med sällskap till henne redan nu.
Hon och Iris har bott i en 130-liters Samla-låda (samt haft mycket lek och "utevistelse" om dagarna). Jag planerar att bli klar med Skåpet till jul, det kommer att ge ett utrymme på ca det dubbla. Kanske uppåt 300 liter, varav hälften ska bestå av grävdel.
Men vem/vilka kan vara smartast att sätta ihop med Humla? 1 liten flicka är enklast vet jag, men Humla är själv snart 3 år så förr eller senare skulle den lilla bli ensam istället. Skulle två små, icke könsmogna gå bra att sätta ihop med henne tror ni?
En annan tanke jag har är 1-3 pojkar, men jag vill inte riskera att Humla blir gravid eller att det skulle bli jobbigt för henne?
Ett tredje alternativ är en gammal herre. Det har jag gjort en gång förr, satt ihop en gammal herre med en gammal dam. Eller borde jag helt fokusera på 1-2 flickor?
Det känns jättekonstigt att sitta och tänka på fler gerbiler, men jag vill inte att Humla är ensam någon längre tid. Jag vet att jag inte kan ge henne allt som en annan gerbil kan. 💔
- Redigerat 2023-11-05 13:32 av Suddgummit