Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 50 ggr
Pyrran
0

Funderingar inför eventuellt införskaffade av gerbil/fetsvansgerbil

Hej!
Dottern (9år och mycket djurvan), och även jag, har kärat med oss i gerbiler. Främst fetsvansgerbiler. Men har lite funderingar. Jag funderar och planerar, och hon vet att det kanske inte blir förrän vi flyttar om några år om jag inte kommer på bra lösningar 😁 kommer säkert på fler funderingar senare, men dessa två är väl just nu de stora frågorna 😅

1- rengöring/strö. Behöver de ha strö över hela golvytan om de har en större bur? Jag funderar på ett lite större akvarie, botten ca 90*50cm. Funderade på att för att underlätta rengöring/byta av strö, sänka ned en stor plastlåda, typ sådan man rullar in under säng/soffa, att fylla med strö. Då kan kan liksom lyfta ut lådan och tömma den snabbt och enkelt.

2- lagen säger att alla gerbiler ska hållas minst 2&2, men på många sidor anger att fetsvansgerbiler inte trivs i par/grupp i fångenskap. Hur ska man tänka? Är det svårt att få dem att funka 2&2? Borde vi välja vanliga gerbiler istället?

UlrikaD
1

Duprasi (fetsvansgerbil) är svårare att ha flera. Högst två tillsammans men inte alltid det funkar. Tycker dom funkar mer som hamster än gerbil.
Roligare kanske då att ha en grupp gerbiler.
Angående strö så vill ju gerbiler gräva. Om man har en stor bur så fyller man hela högt med strö. Ger dom massa kartonger, toarullar osv. Sen är det bara att titta på medan dom gräver gångar och bon. En låda med strö fyller inte det behovet alls.

Pyrran
0

#1: tack snälla för input!
När jag säger låda så menar jag alltså låda som är större än vad många gerbiler jag sett har som total burstorlek,men då skippar vi den idén 😁

Då är det nog bäst att börja med gerbiler, och när vi lärt oss dem kan vi ju prova fetsvansgerbiler i framtiden om de är svårare. För jag har också förstått det som att de inte alltid ens funkar i par, men reglerna från Jordbruksverkets sida verkar ju stenhårda 😅 vilket ju i de flesta sammanhang visserligen är en bra grej.