Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 58 ggr
[Bceoot]
2023-05-22 15:05
0

Hjul

Hej, mina gerbiler has alltid haft ett stort trähjul och de har aldrig skadat sig men nu har jag läst att att gerbiler inte ska ha hjul oavsett storlek och material. Vad tycker ni?

Suddgummit
2023-05-22 19:52
0

#0: jag är ingen expert, men jag har valt bort att ha hjul till mina just pga att jag inte vill riskera att de skadar sig efter att ha, precis som du, läst om det. 😄 Däremot trooor jag att det ska vara okej med ett stort hjul (så att inte ryggar/svansar böjs) utan galler eller annat de kan fastna i. Så om de uppskattar sitt hjul väldigt mycket skulle jag gissa på att det går bra att låta det vara om det känns safe!
Annars får de tillräckligt med motion på andra sätt om de kommer ut och rastas då och då, får lite kluriga leksaker och grävmöjligheter. 😊

GerbierOfc
2023-05-22 23:40
0

Hej! Jag hade aldrig ett hjul. Som Suddgummit säger, storlek spelar roll. Om du vill ha ett hjul bör det vara ett stort så rygg och svans inte böjs (bara tänk hur onaturligt/konstigt det är att springa sådär böjt.

Men annars så gillar de mest att gräva, så mycket spån uppskattar de nog mer än att försöka möblera in ett hjul.

Jag hade en leklåda med spån och tillbehör (innan jag uppgraderade till en superstor bur): två kartonger, ”ihopsydda” med en toarulle med massa yta att springa runt på. Badkar kan en annan säker plats.

Men jag skulle säga att det är rätt onödigt. De klättrar inte (som t ex tamråttor) utan gillar mest sina gångar och att ha ett mysigt hem😊

[Bceoot]
2023-05-24 08:07
1

Tack. Halva buren har typ 25cm spån så de kan gräva också 😊 men de gillar sitt stora hjul så de får ha det.