Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 673 ggr
OttoT
0

Varning för blomkrukor!

När jag vaknade i morse fick jag en smärre chock i julklapp. En av mina gerbiler hade fastnat med huvudet i hålet längst ned i en keramikkruka. Det hela slutande med att mamma kom in med en hammare och lugnt slog ett lätt slag på krukan så den klöktes på mitten. Hon hade antagligen suttit fast där ganska länge, och hon hade kämpat för att komma loss. Nu är hennes ansikte rejält svullet så hennes ögon är stängda och hon har en djup ring runt halsen. I övrigt verkar hon må bra. Bör jag uppsöka veterinär? I så fall måste jag väl ändå vänta ett par dagar.. Jag försöker ge henne vatten för säkerhets skull.

Den första tanken som slog mig var om detta skulle kunna ge henne några komplikationer med tanke på att hon är dräktig?

Är jättetacksam för svar!   Ha nu en riktigt god jul allihopa!

Otto.

fridelfina
0

Vilken tur att det gick bra!

Komplikationer är nog svårt att uttala sig om, har hon inte haft svårt med andningen så borde det väl inte påverka bebbarna, men stressen att sitta fast kanske kan göra att hon aborterar spontant. Men det är ju svårt att säga.

Håller tummar och tår fär att det går bra! Kram

Eriiica
0

Ojj :/ Vad läskigt -.-

Hoppas det går bra, och att alla ungar klarar sig ;P

OttoT
0

#1 Det är såklart svårt att säga, men nån spontan abortering tror jag inte hon gjort. Igår var jag bombsäker på att hon skulle föda med tanke på att hon sträckte på sig väldigt misstänktsamt och hon låg mest stilla nere i grypinhålen. Dock har jag inte sett några bebbar än. Så vitt jag vet var hon redan högdräktig för nästan 2 veckor sen (Hade en mage stor som en ballong när jag klämde på den). Hennes tidigare kull flyttande ut för ca 2 veckor sen också, så hon går väl inte och väntar på att dom ska flytta ut? Börjar nästan bli lite orolig..

I övrigt mår hon mycket bättre nu, svullnaden har gått ner och "skåran" runt nacken har försvunnit ( är endast en röd hårlös ring nu), hon äter och dricker normalt.

tjiggit
0

Gerbiler kan spontanabortera om de utsätts för stress sent i dräktigheten. Vi får hoppas att allt går bra för din hona och ungarna!

OttoT
0

Okejh, men hur vet man om hon nu har spontanaborterat?

Vad händer med honan och ungarna?

tjiggit
0

#5 Ungarna dör hon honan aborterar bort dem. Sen är jag osäker på hur det blir för honan när hon är så långt gången. Kanske tar kroppen upp fostern igen, eller kanske honan blir dålig. Om det fastnar en unge då honan föder som inte kommer ut ordentligt kan honan bli dålig och behöva antibiotika för att klara sig, kanske är det på liknande sätt med spontanaborter? Någon annan som vet bättre kanske?

OttoT
0

#6 Oke, när detta hände tror jag att hon var högdräktig så kroppen borde nog inte kunna ta upp fostren igen, jag har för mig jag läst att gerbiler inte kan ta upp fostren i kroppen igen. Det är i så fall om hon skulle ploppa ut ungarna ändå?.

Man får verkligen hoppas att detta går i vägen, hon mår bättre nu men jag tycker ändå att hon är mindre aktiv än vad hon brukar vara, men jag har trott att ungarna ska ploppa ut när som helst så att det beror på det.

tjiggit
0

#7, ja det är ju svårt att säga. Ta kontakt med tex SGF för att rådfråga någon av deras duktiga uppfödare vad du skall hålla koll på för säkerhets skull. Lycka till!

OttoT
0

#8 Ja det är det absolut. =) Det ska jag försöka göra, tack så mycket för din hjälp!

tjiggit
0

#9, ingen fara… de e bara att fråga på :)