Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterallmänt-om-gerbilermat-utfodringjirdar-jerboas-degus-duprasiom-gerbilenburfrågor
Läst 76 ggr
[hamsterwille]
2023-01-27 20:09
1

Fetsvansgerbil

hej! För att tag sen så skrev jag om att jag var lite nyfiken på en fetsvansgerbil, har tyvärr fått lägga det åt sidan ett tag, men jag har lite frågor!

• Skiljer sig skötseln (födan, burinredning och burstorlek) från mongolisk gerbil?
  • Redigerat 2023-01-27 20:10 av [hamsterwille]
Viserionsgerbiler
2023-01-27 23:08
1

Jag tycker inte det är så stor skillnad. Har både Duprasi och gerbil här hemma. Duprasina kan ha hjul (minst 28cm helst) men mina springer inte i dem ändå 😅 min förra tant gjorde det dock. Födan är detsamma, mina äter gerbilfoder men även hamsterfoder brukar gå bra. Gällande burinredning så använder jag inget i plast precis som för den mongoliska gerbilen. Utan allt är i trä, wellpapp, kork, keramik m.m. De är även riktigt klumpiga, så köp ingenting högt eller där svansen/tassar/ben kan fastna.

Rekommenderar iallafall minst 80x40x40 för en, helst 100x40x40 eller större i burstorlek. Inga gallerburar, våningar eller exempelvis duna burar. Skaffar du en duna så har du snart en Duprasi på rymmen 😜

[hamsterwille]
2023-01-28 10:36
0

#1: okej, hört att du är uppfödare, hur mycket tar du betalt för två Duprasi? Jag bor även på Gotland, kanske kan bli svårt😬