Hjälp! Osäker runt beteende & kön
Hej!
Jag har två gerbiler, mor & dotter, som är ca 10 månader & 1 1/2 år gamla. Men den senaste tiden har Iris (dottern) emellanåt blivit väldigt PÅ Humla när hon brunstar. Det gör att jag ibland blir lite orolig att Iris ska vara en kille.
Humla blir ibland extremt brunstig & drar då rumpan i backen, stampar dämpat, sitter uppburrad & höjer lätt på baken. Iris har nu den senaste tiden börjat jaga henne när hon brunstar, något hon inte gjort tidigare. Hon "åker" inte bara på ryggen utan vibrerar lite & Humla lyfter på svansen. Deras beteende verkar vara precis som vid parning. Så jag har lyft upp Iris för att försöka se kön & jag tror att hon ser ut som en hona men är inte säker.
Mellan det här beteendet verkar Iris också brunsta, vilket gör att jag tänker att hon MÅSTE vara en hona själv?
Iris brukar då sitta uppburrad, stampa dämpat, lägga sig PÅ Humla (utan att rida) & är överlag lite "spattig".
Så de VERKAR ju vara två honor. Men är det här beteendet normalt? Humla blir trött på Iris när hon är för intensiv & jag börjar undra om jag behöver dela på dem? Men de funkar bra ihop i övrigt.
#0: Hej! Jag har också två honor en mamma och en dotter som håller på så här, och jag vet att båda är honor. Det är normalt tror jag. Sen är det nog olika för alla gerbiler. Men vill du vara 100% säker på att iris är en hona så åk till en djur affär eller till någon annan kunnig person
#0: När honor brunstar så kan de hålla på sådär. Jag hade två honor som ständigt brunstade samtidigt och kunde bli sjukt irriterade på varandra, red på varandra och kissade på varandra. De hade inga problem med att fungera ihop, så det är absolut ingen fara rent generellt 😊
Skulle de däremot börja jaga bort varandra, sova mycket isär och inte tillåta den andra till att äta/dricka eller kanske komma in i huset, då KAN det vara tecken på tidig splittring. Detta när de inte brunstar dvs!
Jag har haft väldigt många par och har fortfarande många, har bara behövt sära typ 2 eller 3 gånger, så det brukar "krävas" en del för att bråk ska ske 😊
Är du osäker så kan du ta en bild på båda så hjälper jag dig att avgöra. Hanar är generellt väldigt lätta att se könet på då de redan som ungar har enorma 🍒😂
Tack så mycket för era svar! 😄 Jag har googlat som en tok, men inte hittat något om det här beteendet. Jag har bara haft killar & ett gammalt par tidigare, så det var skönt att höra att det är normalt!
Jag är ganska övertygad om att Iris är en hona isf! Puh!
De fungerar bra ihop annars & sover alltid tillsammans. 😊
#3: Ja men så bra! 😊 Det är som sagt ganska vanligt, en del reagerar mer än andra minst sagt 🙈