Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 166 ggr
Wony
0

Bästa fodret?

Nu var det ett antal år sedan jag hade gerbiler, och jag minns inte vilket foder jag gav då. Nu när jag är på gång att skaffa gerbiler igen vill jag ha lite tips.
Jag vill använda ett färdigt foder som bas, som jag sedan kan komplettera med färsk mat osv, och få har jag hittat två olika foder, men bortsett från att det ena är en blandning och det andra är pellets typ, så vet jag inte riktigt skillnaden eller vilket som är bäst.

https://vetzoo.se/versele-laga-complete-hamster-gerbil

https://vetzoo.se/versele-laga-nature-gerbil-700-g

Versele-Laga Complete Hamster & Gerbil är foder av mycket hög kvalitet.
  • Redigerat 2022-08-16 12:06 av Wony
Viserionsgerbiler
1

Versele-laga gerbil nature är bäst utav dem två enligt mig 😊 ett annat bra foder är Djurlycka.se gerbilfoder.

Wony
0

#1: Jag gick in på hemsidan du tipsade om, men det verkar finnas så många varianter… är det fodret för möss och gerbil du tänker på eller någon annan?

Viserionsgerbiler
0

Ja B natural mouse and gerbil 😊

Wony
0

#3: Okej! Det står att till unga djur bör man använda ett annat foder, jag som är novis tycker att det ser ut som att skillnaden är att det är mer protein i det för unga råttor, skulle det gå bra att använda det "vanliga" och komplettera med mer protein, eller gör jag som inte har så bra koll på näringen för gerbiler klokare i att köra på det färdiga?

Som sagt, när jag hade gerbil förut köpte jag något foder från djuraffären, men jag kan inte minnas vad mer än att det var ett komplett foder, så jag har liksom dålig koll. Brukade alltid ge lite färsk mat då och då, som t ex kokta ärtor, morot, etc. Så det kommer jag ju göra nu med såklart. :)

Viserionsgerbiler
0

#4: Ja unga och växande individer kan gärna ha ca 17-18% protein. Så isåfall kan du köpa B natural babyratmix och ha det tills de är färdigvuxna 😊 och vill du köpa en större mängd än vad som går att köpa av babyratmixen så kan du köpa hamstermixen. De olika foderna hon har är väldigt lika i ingredienserna nämligen. Det är näringen som skiljer sig.

Wony
0

#5: Okej! Är visst mycket jag helt glömt bort om foder.

Nature gerbil vore smidigast, eftersom jag då kan beställa det vid samma tillfälle jag köper kattmat. Det står ju att det ska vara komplett, men hur kan jag i så fall tänka kring det jag ger färskt och kompletterar med? Förut gav jag oftast solrosfrön/mandelspån som godis ibland, annars fick de ärtor, majs, morot, bär, gurka och liknande.

Ska jag tänka att den färska maten de får ska vara olika varje dag? Eller kan man ge lite blandat , typ ärtor och blåbär t ex två dagar i rad? :)

Viserionsgerbiler
0

#6: du kan lägga till ca 25-30gram mjölmaskar i en 700g påse av gerbil nature, för att få upp proteinet dvs.

Att ge färskmat varje dag är alldeles för ofta. Det rubbar näringsämnena de får i sig av sitt foder. Jag rekommenderar att bara ge färskmat 1-2 gånger i veckan. Mängdmässigt så räcker det med vars 2 ärtor och vars 2 blåbär i veckan. De har ju trots allt små magar också 😜 gurka, isbergssallad, vattenmelon och allt som innehåller stora mängder vatten ska bara ges ibland. Det kan orsaka diarré, och diarré för ett sådant litet djur leder snabbt till uttorkning.
Färskmaten behöver inte tvunget vara olika för varje gång man ger.

Gällande godis så kan du absolut ge lite solrosfrön några gånger i veckan. Mandel ska man vara försiktig med då det är en stenfrukt och även innehåller amygdalin.

Wony
0

#7: Okej! Behöver jag lägga till mjölmaskar livet ut, eller bara medan de är unga?

Bra att veta om färskmaten, det är massa sånt här som jag är så himla osäker på, toppen att du vill ge så mycket tips och råd! :)

Oj, jag hade ingen aning om mandeln! Vi gav det emellanåt, ett mandelspån i taget. En gång fick vi medicin av veterinären som vi skulle ge, men gerbilen som skulle få det var lite trilsk, då gav vi droppen på en bit mandel och då slukade hon det fort 😅 men då ska jag hålla mig undan det framöver. Går oskalade jordnötter bra? Hasselnötter?

Kommer säkert att komma ännu mer funderingar framöver… Mest är jag rädd att de ska få någon brist eller så.

Viserionsgerbiler
0

#8: Nej bara medans de växer. De växer som mest upp till ca 6 månaders ålder, men fortsätter växa lite tills runt 10mån-1års ålder.

Ja jordnötter går bra. Hasselnötter vet jag att en del ger utan problem, men det är en stenfrukt så man ska ju inte överdriva med mängden 😅😊