Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 3615 ggr
Baf2
2007-12-12 15:12
1

Hamsterbur

Hej

Jag funderar på att skaffa några gerbiler men jag undrar kan man ha en hamster bur till dom(hamsterrör och sånt).Glad

PunkFisk
2007-12-12 16:00
0

Vad är det för hamsterbur? Galler? Personligen skulle jag inte välja en gallerbur eftersom det lyder stor risk att dom kommer börja gnaga på gallret ocg därmed utveckla beteendestörningar. ´Sen finns det oftast ingen djup för dem att gräva på. Men om det är en så kallad dunabur du har så brukar dom fungera utmärkt.

Eriiica
2007-12-12 17:34
0

Det är inte bra med en bur med plaströr och plastgrejer i, det gnager dom upp direkt och det är inte bra för dom kan sätta det i halsen ;/ Och som Punkfisk skrev här över mig så är det inte bra med gallerbur både för dig o gerbilen… Dom skvätter ut spån så du måste dammsuga varje dag, o det är inte så roligt ;P Dom kan också skada sig i gallret så som dom grejar =)

fridelfina
2007-12-12 23:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har akvarium till våra gerbiler, det är super bra, inget spån som flyger över kanten.

Sen har vi en "gerbilbur" som är som ett akvarie nertill med en bur uppepå, med två olika plan. Den är ok, men vi köpte den mindre modellen och den känns lite liten i botten. Vi använder den som rastbur och det är ok. De klättrar och motionerar sig rätt bra i den, Penny är dock benägen att gnaga och klättra i gallret, även i taket!

Se en liten del av "gerbilburen" på bild. Har inte kvar plasttoan, Nån av killarna gnagde på den så den åkte ut rätt snabbt.

Baf2
2007-12-15 12:59
0

Ok tack för svaren jag skulle gärna köpa ett akvarium och ha dom i men det har jag inte plats med. Plaströren det har ju hamstrar dom är ju också gnagare tuggar inte dom på de

Speedy
2007-12-15 14:49
0

Man kan ha gerbiler i en hamsterbur, om det är tillfälligt, och du ska köpa en annan bur inom kort.. se bara till så du tar bort allt plast, annars har du snart inget kvar :P

Luna1988
2007-12-16 11:21
0

Mina gerbiler klättrar på gallret och de har aldrig skadat sig. De gnager på gallret ibland men det verkar inte harma dem…

Luna1988
2007-12-16 11:23
0

vi har en stor bur med plastbotten och galler up till. Det har funkat hur bra som hellst, plastsaker har de inga längre. De trivs med att kunna klättra på gallret. Jag tycker det e överdriven kritik mot gallerbur. Mina gerbilflickor trivs som fisken i vattnet!

Evvelina95
2007-12-21 22:44
0

Jag har ungefär en likadan bur som #3 .. Mina gerbiler verkar triva rätt bra i den .. Dom klättrar bara på gallret dom biter inte på det. Men jag köpta den ju idag så , men än så länge har dom inte bitit på gallret :) ..

Här är en bild på buren..

OttoT
2007-12-22 00:48
0

#7 Jag tycker inte alls det är nån överdriven kritik mot gallerburarna! Gerbiler ska absolut inte behöva sitta i gallerburar för länge! En kortare tid kan gå men inte allt för länge. Jag har själv testat gallerbur men dom trivs inte alls lika bra i det som i akvarium, man ser tydligt på gerbilen att dess beteende är annorlunda i akvarium. Risken är mycket stor att gerbilen förr eller senare kommer utveckla beteendestörningar och vem vill ha en gerbil som inte mår bra? Sen kan gerbiler inte gräva på ett riktigt sätt i en gallerbur heller, villket är ett av dom stora anledningarna till varför dom för beteende störningar.

Så för dina gerbilers bästa rekomenderar jag absolut akvarie eller dunabur.

Evvelina95
2007-12-22 01:09
0

#9 Du såg ju buren som jag har. Visst går det bra och ha en sån ? Då kan dom ju både gräva och sånt .. Jag ska ha mer i  botten men hade slut spån men ska ta hem nytt från stallet..

och vad är dunabur för nått ?

OttoT
2007-12-22 13:52
0

#10 En sådan gerbilbur verkar funka utmärkt för två gerbiler.

Detta är en s k dunabur

Evvelina95
2007-12-22 15:11
0

#11 Okey , tack så mycket :)