Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterburar-inredningbur
Läst 283 ggr
Haren9
2022-03-13 20:15
0

Bottenmaterial?

Hej alla gerbilälskare!

När jag först skaffade gerbiler hade jag halmpellets vilket jag upptäckte dammade väldigt mycket senare.
Sedan testade jag hampa, men tyckte fortfarande det dammade för mycket och var lite svårt att gräva i.
Sedan testade jag torv, först tyckte jag det verkade bra men nu har jag upptäckt att det dammar alldeles för mycket.
Mina föräldrar tycker att carefresh är för dyrt.

Har ni något bra tips på hyfsat billigt, dammfritt och grävbart bottenmaterial?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

[Sinta]
2022-03-13 20:20
1

Jag brukar klippa upp Ikea servetter och blanda med YESBOX träspån, men ska byta helt till servetter :)

Viserionsgerbiler
2022-03-13 20:35
2

Yesbox Deluxe som finns att köpa på Granngården eller Allspan Horse Bedding som man köper på Amazon.

Finns även Aspen Snake Bedding men även detta är riktigt dyrt om man ska fylla större mängder 😅

Haren9
2022-03-24 06:40
0

#2: Yesbox är ju kutterspån om jag har förstått det rätt. Kutter spån kan ju vara farligt. Behöver man göra något innan man låter gerbilerna vara i det eller är det säkert bara som det är?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Viserionsgerbiler
2022-03-24 10:56
0

#3: Kutterspån som man vanligtvis köper från djuraffärerna i mindre påsar är rent generellt inte värmebehandlade eller dammsugade för den delen (dammigt). När spånet blir värmebehandlat så försvinner näst intill alla terpener.
Jag trodde också att allt kutterspån var farligt tidigare men efter att ha fördjupat mig i det så kom jag fram till att både Yesbox och Allspan är värmebehandlade (plus dammsugna).
De flesta balarna med spån till hästar är det då de heller inte ska ha strö med terpener i. Det är iallafall vad jag hört av alla hästmänniskor jag pratat med 😊

Använder både Yesbox och Allspan flitigt numera och bara man luftar det lite grann så försvinner den lilla doften av spån där finns.

Men man ska hålla sig borta från vanligt spån i mindre säckar osv som säljs i djuraffärer/på nätet. Exempelvis Chipsi är extremt dammigt och minns jag inte fel så är det heller inte värmebehandlat. Köp helst strö till hästar.

Ströer från vissa länder där man tillverkar spånet av ceder exempelvis bör undvikas till varje pris då detta är ännu farligare än terpener.

• Redigerat 2022-03-24 10:57 av Viserionsgerbiler