Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 291 ggr
Albin Carlstedt
0

Gerbilbråk, vad bör jag göra?

Hej, vi har tre gerbiler som är ca 2 år, Milli, Lily och Smulan. Tidigare idag såg vi hur Smulan sprang runt i hög fart och jagade Lily. Det pep mycket och vi separerade genast på dem. Det var inget som vi sett tidigare, våra små har aldrig betett sig såhär. Ibland kan dom skutta efter varandra och nosa, brottas eller liknande men det här kändes mycket mer våldsamt. Smulan är den dominanta i denna grupp gerbiler har vi konstaterat men hon har aldrig blivit våldsam.

Smulan sitter nu i ensam i en mindre plastbur med spån, mat osv medan Lily och Milli är kvar i akvariet. Det hann som tur är inte bli något blodigt bråk, båda verkar oskadda och utan sår. Vi testade att återförena alla tre i akvariet, men smulan började jaga Lily åter igen efter att dom nosat på varandra. Smulan åkte tillbaka ner i buren.

Jag har sökt runt lite och vi tänker såhär:
Smulan ska inte vara borta från de andra två för länge eftersom dofterna kommer ändras och det kommer bli svårare att återförena dem. Vi tänker att vi låter Smulan sitta i sin egna bur över natten och Milli och Lily i akvariet. Imorgon testar vi igen om Smulan kommer jaga Lily, blir det så så tänker vi försöka dela upp akvariet i två delar med hjälp av galler, split cage method.

Tänker vi rätt? Från ett par oroliga gerbilägare

91Marran
0

Jag tycker att ni tänker helt rätt. Testa det som ni tänkt och se hur det går.

Hade två stycken som alltid varit vänner (systrar). Den mer dominanta började jaga den andra lite mer än innan. Efter ett kort tag så hittade vi den som blev jagad död. Hon var tydligen sjuk på något vis. Så håll koll på den som blir jagad/attackerad. I det vilda jagar de bort dem ur flocken som är skadade eller sjuka.

Mvh
Mig

Albin Carlstedt
0

#1: okej, tack för svar!

Jens Norhed
0

#2: Hej Albin,
Vi har en liknande situation med våra tre honor som du hade i början av januari. Hur har det gått? Lyckades ni få en lösning som innebar att behålla alla tre?
Vi är så ledsna och vet inte vad vi ska göra med våra tre, så vi tar gärna emot tips.
Vänliga hälsningar
Jens

Uno.Tornado
0

När mina två gerbiler bråkar så brukar jag sätta en hand emellan dom eller peta på dom eller knacka på glaset till buren då brukar dom sluta, men jag har två hanar det kanske är skillnad jag vet inte.