Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterallmänt-om-gerbilerburar-inredningbur
Läst 316 ggr
[haannaaaaa]
2021-12-03 16:29
0

gerbil bur

hejhej tånkte köpa en ny bur till gerbiler så undrar om denna är bra,, ser vra ut o har kollat runt o den verkar allmänt bra. kommer nog inte navända vattenflaska för att få en naturlig miljö för gerbilerna mennnn säg härna vad ni tycker o förslag på bättre burar!!:))

länk ifall bilden inte visas;;
https://www.zoo.se/ferplast-smadjursbur-gabry-60.html

Ferplast Gabry 60 - Smådjursbur i Glas Denna bur har en botten gjord av kraftigt glas vilket gör den otroligt slittålig och rymningssäker. Burens överdel är av galler, vilket ger utmärkt ventilation och plats att
  • Redigerat 2021-12-03 16:30 av [haannaaaaa]
Viserionsgerbiler
2021-12-03 17:34
0

Tyvärr är den inte bra.
Dels är den för liten och sen är risken rätt stor att de gnager och klättrar i gallret.
Gallergnagande förstör tänderna helt och hållet, samt skadar nosryggen. Om de klättrar så kan de tappa greppet och skada sig rejält.

Räddade några gerbiler som bodde i en sådan och hyllplanet hade rostat rejält av allt kiss.

Så rekommenderar verkligen inte den 😕 en bättre bur är Skyline Nagarium Marrakesch. Eller Ferplast Jerry (100cm).
Minimum 130 liter för 2st, helst 150 liter eller mer.

Alternativt om ni hittar ett akvarium på 100x40x40 - 120x50x50, och gör ett eget lock. Man kan hitta akvarium rätt billigt på blocket bland annat.

[haannaaaaa]
2021-12-03 18:51
0

#1: tack för tipsen!!
tänkte också på det där med gallret och tänkte om de kunde skada sig,,

kollade runt lite mer och hittade denna, skulle den kunna vara intressant?? ha tyvärr inte så mycket utrymme för att kunna ha en bur som rymmer uppmot 150l men den här verkar även ganska bra. säg gärna va du tycker. Har kollat runt vad andra gerbilägare tycker är minium för två gerbiler och de verkar tycka runt 80l som lagen även säger. själv tycker jag att det är litet så tänkte att 110l kanske skulle vara bättre..
https://www.zoo.se/ferplast-smadjursbur-ratatout-80.html?gclid=Cj0KCQiAnaeNBhCUARIsABEee8X5VQJipOtks7MSdYnr0mBqQ7WbP3HX81DdEqiQklFLWxjGzugI6QsaAn3-EALw_wcB

Ferplast Ratatout 80 - Smådjursbur i Glas Denna bur är gjord av kraftigt glas vilket gör den otroligt slittålig och rymningssäker, med öppningsbart nättak för god ventilation. Ratatout är perfekt till
Viserionsgerbiler
2021-12-03 19:11
0

#2: den är bättre än den andra men är också snäppet för liten. Kan fungera ett tag men inget jag rekommenderar långvarigt.
Jag hade försökt göra plats för en lämplig bur.

En Ikea Samla 130l låda är ett bättre alternativ. Den är också ungefär 80cm lång men är högre och bredare. Helst ska de ha mer på längden.

Vi uppfödare rekommenderar den eller en annan bur som rymmer 130l som minimum för 2st. Tyvärr är 80l tokigt litet för 2st. Risken för bråk är väldigt hög med en sån liten bur.
Ibland kan gerbilerna bo med varandra en längre tid i så pass små burar men en dag ryker de bara ihop, tyvärr sett många inlägg angående sådant. De som tycker 80l är okej kan inte tillräckligt om gerbilers behov, eller så bara bryr man sig inte om djurens välmående. Alternativt är det gamla inlägg du sett.
Sedan ska man ha i åtanke att den svenska lagen är fruktansvärt dålig gällande smådjur och andra djur, det är ett skämt tyvärr vilka mått de tycker är okej.. 😢

Inget illa menat mot dig! Vill bara informera dig. Som uppfödare själv kan jag säga att det är många som ofta ger felaktig information vilket kan bli en katastrof i vissa situationer.

• Redigerat 2021-12-03 19:12 av Viserionsgerbiler
[haannaaaaa]
2021-12-03 19:55
1

#3: tack så mycket för hjälpen!!
har äntligen hittat en ferplast jerry 100 cm som är i närheten av mig som även får plats. så kommer nog köpa den:))

Gerbil lover
2022-01-22 15:01
1

Har en 154 liters bur till två gerbiler.

Gerbil lover
2022-02-05 16:09
1

Lagom?

Haren9
2022-03-09 07:35
0

#6: Ja, det räcker nog tror jag. Fast det märker man ju mest på gerbilerna!

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?