Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 212 ggr
Haren9
2021-10-26 21:53
0

Blanda eget foder

Hej!
Jag är medveten om att det finns typ tusen inlägg om detta men de gör mig inte mycket smartare.

Jag har tänkt länge på att Blanda eget foder, men jag är bara rädd att jag ska göra något fel. Så jag undrar om någon har något bra recept på gerbilfoder.

I de flesta andra inläggen är det ofta så att folk skriver att de bara har en blandning av olika saker, men hur mycket av allt?
Nu menar jag inte att det behöver stå exakt gram av varje ingrediens, eftersom det verkar vara många som har lärt sig hur mycket det ska vara, men iallafall ungefär.

De enda kraven jag har är bara att jag ska kunna ha det bredvid buren, att det inte ska kosta mer än att bara köpa färdigblandat foder. Och det viktigaste av allt, att det faktiskt ska vara bra för gerbilerna.

Tacksam för svar!

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Viserionsgerbiler
2021-10-27 08:44
0

Att Blanda eget foder är tyvärr rätt svårt och kräver flera månader av att läsa på och räkna på det 😕 inte alla som lyckas med det och är man osäker så är det bäst att avstå. Om man saknar något viktigt i sin mix eller inte har rätt % av allt så kan det sluta väldigt illa för gerbilerna 😣
Att ta recept från andra är egentligen inte bra. Och ska man blanda eget så måste man verkligen räkna exakt hur mycket man tar av varje ingrediens. Annars kan det bli tokigt fel att blanda och % blir fel. Så undvik att ta recept från andra. Inte säkert att alla kan det här med att blanda eget heller😊

Det är mycket dyrare att göra eget än att köpa ett helfoder till gerbiler från affär dessutom. Och om man blandar eget så måste man ändå alltid en del av mixen vara en fröblandning/pellets man köper i affären.

Versele laga Gerbil Nature är bland det bästa fodret du kan köpa till gerbilerna och på Zooplus kostar det minst av alla ställen jag köpt från.
Djurlycka.se har också ett bra gerbilfoder för ungefär samma pris som Gerbil Nature. Rekommenderar det fodret!

Haren9
2021-10-27 20:29
0

Okej, tack!
Just nu har jag gerbil nature, då fortsätter jag nog med det då 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?