Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 360 ggr
Wille21
0

Behöver svar så snabbt som möjligt

Min ena gerbilhona My som är ett år och sju månader beter sig väldigt konstigt och har gjort det sedan några veckor tillbaka, det har blivit sämre och sämre varje dag. Hon sover mest (om jag inte väcker henne) och hennes ena öga är inte lika öppet som det andra. Hon har fått ögondroppar. Hon är även hängig och slö och vill knappt boa med toapapper osv. Det enda hon gillar är hö nu. Hon har sina stunder då hon är som vanligt men jag börjar bli riktigt orolig. Och hon har blivit mer rädd för mig, hennes burkompis är helt som vanligt. Hon har inte gått ner i vikt och hon dricker. Vi har ingen veterinär i närheten som hjälper exotiska djur.
Vad ska jag göra, det är väldigt ledsamt att se på när det här händer. Hur ska jag göra? Jag har kollat tänder osv. Vill bara det bästa för henne nu….
Behöver verkligen svar!
Även om råttorna är friska så har jag dödsångest varje dag för dem, hur borde jag tänka?
Jag tycker personligen att hon inte behöver avlivas då hon i skrivande stund är som vanligt men det kan ju vara att jag inte vill se sanningen.

• Redigerat 2021-10-03 17:50 av Wille21
91Marran
3

Jag hade åkt till en vanlig veterinär för en koll. Kan ju vara något som är enkelt att åtgärda. Eller något större som den behöver hjälp med.

Mvh
Mig

Haren9
0

Jag hade lagt ner lite extra tid och pengar på att åka till en bra veterinär.

När du skaffade djuren fick du ju att hjälpa de ifall de behöver hjälp.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Gerbilellen
1

Hej!

Jag hade ungefär samma problem med min ena gerbil som blev 2 år och några månader. Hon har nu tyvärr gått bort, och hennes syster lever ensam. Hon var också hängig och slö, och hennes ögon var nästan helt stängda. Hon ville inte äta, och drack ytterst lite. Jag fick se veterinär via telefon och hon skrev ut medicin till henne. Problemet var att hon tyvärr inte vill äta medicinen, jag försökte men hon vägrade att äta den. Jag fick dockor henne medicinen en gång och då märkte man att hon blev lite bättre (hon öppnade sina ögon till exempel) men efter det när jag försökte ger mer, vill hon inte ha. Hennes päls var avmagrad och tillslut märkte jag även att hon haltade, hade diarré, och hade ingen päls under nosen. Det var till och med så att hon nästan inte orkade äta.

Tyvärr är det så att gerbiler döljer när de är sjuka och de visar inte det förrän det verkligen är allvarligt. För mig låter det tyvärr som att hon är sjuk, men eftersom hon är okej ibland vet jag inte riktigt, det kan vara så att det bara är tillfälligt. Nu svarar jag på din artikel lite sent kanske, så jag vet ju inte hur läget är just nu. De tipsen min veterinär gav mig var att om hon är kall (känn på henne och se om hon har förlorat kroppstemperatur) på ska man lägga en flaska med varmt vatten i (inte för varmt - det får inte brännas såklart), och lägg den nära henne. Det man också kan göra då är hatt ha en lama på som lyser mot buren om det är möjligt, och även lägga en bit flis-tyg på henne/som ett täcke. Detta behöver man ju bara göra om hon nu har förlorat kroppstemperatur och känns kall, och om hon då inte är särskilt pigg också såklart.

Det man kan göra mot slöheten är att man kan köpa critical-care som är som ett tillskott av näring. Kolla dock upp det noggrannare, och se vid vilka exakta tillfällen man ska använda det.

Medicinen skrev veterinären ut till mig, så det bästa är egentligen att träffa en veterinär. Jag hade inte heller en veterinär nära mig, så jag bokade då tid, och träffade veterinär via videosamtal. Tyvärr var ju lite för sent ute men hade hon fått i sig medicinen hade hon nog blivit frisk, och det är absolut värt det.

Om inte allt redan har löst sig hoppas jag att allt går bra, och att detta hjälpte lite. 😊

• Redigerat 2021-10-24 20:57 av Gerbilellen
Gerbil lover
2

En gerbil som kollar under den andras rumpa? Parning??????

Gerbilellen
1

#4: Kan ju vara det, men troligtvis inte. Mina 2 honor gjorde det också flera gånger, men ingen bebis. Antagligen leker dem bara :)