Hjälp med att hitta rätt bur
Hej!
Jag har tre gerbiler, bröder, som just nu bor i en bur (skyline kerry, [https://www.foodforpets.se/skyline-kerry-glasbur-for-smadjur-b-75-x-d-45-x-h-37-cm/]) som det egentligen endast skulle bo två stycken i. Men sedan föll jag helt för dessa bröder, och är så lycklig över att få ha dem i mitt liv.
Det känns däremot som att de behöver få mer utrymme. De verkar ok just nu, men jag vill självklart att de ska må så bra som möjligt.
Jag har funderat över en detolf, men förutom att den skulle vara svår att förvara krävs det även att jag bygger mitt eget lock, och jag har otroligt begränsade verktyg och färdigheter.. ;D Jag har även tittat på begagnade akvarium, men även där finns problemet med locket.
Valet just nu står mellan en ferplast jerry 100 cm [https://www.arkenzoo.se/ferplast-jerry-glasbur?79562] eller en skyline marrakech [https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/skyline_burar/434472].
Ferplast Jerry är något större, men jag är redan otroligt trött på den typen av lock, då den nuvarande buren har exakt samma. Skyline verkar då mycket mer lockande, men då förlorar jag lite extra utrymme.
Vad tycker och tänker ni som har mer erfarenhet? Räcker utrymmet i skyline buren för tre gerbiler, om jag ger dem mycket att utforska? Eller bör jag försöka hitta någon som kan hjälpa mig med ett lock till ett större akvarium?
Tack på förhand!
Jag skulle egentligen rekommendera ett akvarium på 120-150cm i längd för 3 grabbar. Nu är inte hanar lika territoriella som honor, men en grupp på 3st brukar generellt bli mer instabil, därav en rekommendation för mer längd 😊
Jag rekommenderar till mina köpare 100x40x40 för 2st exempelvis. Så som sagt, gärna lite större än de du kollat på nu.
Den buren du har idag är tyvärr för liten för 2st också, så för 3st kan det sluta illa 😕
Det finns trådhyllor från Elfa i olika längder och bredd. Har för mig de har en som passar till akvarium som är 120 långa och 40 breda exempelvis. De är gjorda av galler. Men det är ett alternativ om man inte är så händig av sig 😄 jag använder dem själv till några akvarium här hemma, fast lite kortare storlek. Har fått lägga tyngder i hörnorna då gerbilerna är lite starkare än man tror 😆
Ett tips till är, om du har Facebook, att gå med i diverse köp och sälj grupper för hamster och gerbil. Alternativt vanliga hamster och gerbil grupper och söka efter ett där! Ser många som säljer akvarium med färdiga lock där 😉
#1:
Tack så mycket för ditt svar, och ursäkta att mitt eget har dröjt!
Jag fortsätter att hitta väldigt olika råd och rön på vilken storlek som passar bäst, men det verkar absolut som om de flesta säger samma som du, att de kräver mycket mer plats. Jag har beställt en begagnad detolf tillsammans med mycket strö, och lite extra tunnlar åt dem :)
En varning som jag dock fick från uppfödaren var dock att det finns en risk att en trio lättare splittras med ett större utrymme, då de har större chans att bygga olika revir. Händer detta ofta, och finns det något jag kan göra för att minska risken?