Gerbil sover upp-och-ner??
Hej!
Jag har en gerbilhona hemma som är 2 år och 7 månader gammal och som tyvärr är själv, då hennes syster gick bort för 5 månader sedan. Jag har inte testat split-cage metoden eftersom att hon verkar må bra även fast hon är själv.
Däremot har jag börjat märka idag att hon har börjat sova på rygg, med bakbenen utsträckta. Alltså när man öppnar buren vaknar hon, men hon har aldrig sovit på rygg förr. Hon gör det inte hela tiden, ibland sover hon vanligt eller med huvudet utanför huset, lagt mot spånet. Jag märkte att hon sov på rygg idag, men det har aldrig hänt innan. Är detta något jag bör vara orolig över? Borde jag kontakta veterinär? Hon mår ganska bra annars, hon sover lite mer än förut och dricker mer, men det antar jag är för att hon blir äldre? Eller?
Behöver hjälp, tacksam för svar.
/en orolig gerbilägare
Hej! Jag hade en gerbil som sov på rygg ofta. Frisk pigg o kry. Tyckte att det var så märkligt. Men då låg han ofta ihop med sin kompis som vilade huvudet på hans mage eller så. Svårt att förklara.. Men just denne hane låg ofta på sidan o den andra buffade in sig nära honom. Så kanske han hamnade i djupsömn o kände sig trygg. Oklart. :)
Ville bara skriva o berätta att jag varit med om liknande. Och då var de friska o mådde bra :)
Mina tre kan ibland göra samma sak, det är nog inget du behöver oroa dig över! Jag fick nästan en hjärtattack när jag såg det första gången, då han i princip såg ut att vara död, men vaknade till irriterat när jag försiktigt rörde vid honom för att dubbelkolla.
Numera ser jag dem sova på rygg då och då, och då ofta med ena brodern över sig i en mysig hög.
#1:Ok, vad bra! Låter som att det borde vara normalt isåfall. Tack så mycket för era svar! :)
#2: Ja, jag blev också livrädd och trodde att hon var död. När hennes syster levde sov de också ”på” varandra i en liten grop, men däremot aldrig upp och ner. Hon gör det inte så ofta länge, men skönt att jag slipper oroa mig. Tack för svaret!
- Redigerat 2021-10-24 20:13 av Gerbilellen