Bästisar som bråkat
Hej!
Vi har fyra gerbilpojkar, Tippen & Nimbus, Leif & Napoleon.
Leif är pappa till Nimbus och Napoleon. När vi fick hem pappan och sönerna så bodde alla tre ihop. Vi märkte dock snart att Leif och Napoleon stötte ut Nimbus, så sedan ca 15 månader bor Tippen & Nimbus tillsammans.
Omnämner dem som T & N för att det lättare ska gå att hänga med.
T & N blev bästisar direkt, vi körde split cage i några timmar bara. Båda är födda 2020 med ett par månaders mellanrum.
Det har fungerat kanonbra, båda är lite mesiga av sig och har aldrig bråkat eller visat tecken på osämja förrän idag.
När min man kom hem så var båda pojkarna blodiga och hade lite småsår. De har uppenbarligen bråkat utan att vi fått se bråket. De hade även tappat en del päls. Båda var trötta och verkade ”ledsna”. Min man särade på dem direkt. Nu bor T i transportburen tillfälligt, N bor kvar i buren. Båda dricker och äter och verkar må som vanligt igen. De har vanligt ovanligt mysiga mot min man när han har tagit upp dem en och en.
Jag har läst att gerbiler kan bli ovänner om de har många ställen i buren att sova på, T & N har ett hus, ett korkrör och har även bäddat bakom deras grävsilo med papper där de har sovit någon gång.
Jag undrar hur vi ska gå vidare framöver? Ska vi köra split cage-metoden igen?
Är så orolig att de kommer att vara ovänner resten av livet, de som har varit så goa vänner alltid!
Tacksam för hjälp ❤️
Hälsningar
Amanda
#0: tyvärr är det riskabelt att köra split cage igen, gerbiler som bråkat så det kommit blod går oftast inte att sätta ihop igen. Utan de brukar börja bråka igen 😕
Om ni köper vars en ny vän till dem så rekommenderar jag åtminstone 1v med split cage för att stärka banden ordentligt 😊
Får jag fråga hur ni gjorde vid städning, rensade ni hela buren då eller lämnade ni kvar 1/3 av det gamla ströet?
Samt, vad är det för bur ni har?
Sådana saker kan spela in också nämligen 😊