Blivit ensam
Hej!
Min gerbil blev nyss ensam då kompisen gått bort. Hon är 2år och åtta månader. Buren jag har nu är för "liten" för splitcage metoden. Byta bur till en större kommer att vara för stressande. Hon blir superstressad bara man städar buren (haft kompis hos sig de gångerna).
1, Borde jag skaffa en större bur och en kompis?
2, Kan hon leva ensam den sista tiden?
3, Hon ser och verkar inte deprimerad längre. Kan hon må väldigt dåligt psykiskt utan att det syns?
Vad hade ni gjort?
Mvh
Mig
- Jag skulle inte låta henne bo ensam den sista tiden då hon förmodligen har något år kvar.
Jag låter någon annan svara på de andra frågorna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
Hon mår rätt bra. Hon har gått ner i vikt vad jag kan känna. Hon måste öka i vikt. Så jag gav henne jordnötter med skal idag. Hon fick två stycken. Jag vet att två är lite mycket men ser det som en berikning också.
Har inte värdena på fodret i huvudet. Men det kanske är något med det? Hon har ätit det sen hon kom slutet av januari 2019. Hon är nu 2 år och 9 månader ungefär. Så verkar lite långsökt. Mer fett kanske?
Hon verkar inte deprimerad men lite ensam ibland. Men jag tror att hon vant sig vid att vara ensam större delen av tiden.
Hon är tam mot mig, men det blir nog jobbigt för en veterinär när hon väl behöver dit.
Mvh
Mig
#0: hur stor är buren?
En mindre bur är egentligen bättre än en större bur när det kommer till split cage 😊 jag kör split cage i 45-65l burar.
Hon kan vara mer deprimerad än vad som märks såklart. Håller hon inte hullet så kan det ha att göra med det.
Du kan ge henne torkade mjölmaskar, gröna ärtor som man tinar upp, kokt ägg m.m. för att hjälpa med vikten.
Även Critical Care är toppen.
Om hon blir stressad utav städning av buren så vore det bäst att sätta ned henne i en transportbur, det gör alltid jag för annars har jag snabbt gerbiler på rymmen eller som yrar runt i hela buren 😊 och så sparar man alltid 1/3 av de gamla dofterna (ströet) för att minska på stressen också.
- Redigerat 2021-08-31 19:18 av Viserionsgerbiler
Tack för svar! Buren/akvariumet är 112L.
Ska testa att ge mer fetrikmat utöver den vanliga maten.
Jag har alltid använt mig av transportbur så hon inte smiter när man rör runt i buren. Så det är ett bra tips.
Ska känna igenom henne om några dagar ingen och se om hon går upp i vikt. Ska även väga henne i morgon. Om vågen fått nya batterier.
Om hon inte går upp i vikt, ska jag kontakta en veterinär innan en ny kompis? Hon har hållit en bra vikt fram tills nu denna veckan.
Critical Care har jag hemma. Det kan jag testa.
Åter igen tack för ett bra svar!
Mvh
Mig
#4: ja det kan vara bra att dubbelkolla med en exotisk veterinär först 😊
Har du koll på hennes tänder möjligen? Så de är hela och fina, lagom långa?
Hoppas det går bra!
Just det ja tänderna kan jag kolla!
Mvh
Mig
Hej! Vet ej var du bor men bor du i Stockholms trakten rekommenderar jag aninallogos i Liljeholmen.
Jag har en gerbilhane på två år som precis blivit ensam och är tam frisk o energisk . Skulle du vara intresserad av en ny kompis i ungefär samma ålder så hör gärna av dig till mig ! :)