Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 198 ggr
91Marran
0

Info på Evidensia.

Läste på Evidensia;
"Gerbiler bör alltid ha tillgång till hö även om de är huvudsakligen sädätande djur."

(Är det ängshö som menas? Jag använder inte hö. Borde jag det?)

"Tänk på att ett motionshjul ska ha stor diameter så att gerbilen inte springer med böjd rygg. Det bör också ha en solid springyta, så att inte svans eller fötter blir klämda i ett galler. Hjulet ska vara så stort att gerbilen inte tvingas springa med böjd rygg."

(Finns uppfödare som INTE rekommenderar hjul. Med tanke på att ryggraden går ut i svansen. Fungerar ett tictac hjul? Inget jag tänkte testa, mest bara en undran.).

Läste inte allt på sidan. Så kommer nog på fler frågor om jag läser vidare.

Mvh
Mig

Haren9
0

Vad jag vet så behövs inte gå, men de gillar det. Man behöver inte ha ett hjul om man ger de motion på annat sätt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Haren9
0

Hö inte gå.😂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

Viserionsgerbiler
0

Hö behövs inte. Det är mestadels en sysselsättning 😊
Angående hjul så rekommenderar jag som uppfödare inte hjul överhuvudtaget.

Var ett tag sedan jag läste på evidensias sidor så minns inte helt, men sist jag kollade stämde en hel del av informationen där inte längre. Rekommenderar Svenska Hamsterföreningens hemsida istället 😊

• Redigerat 2021-07-01 23:18 av Viserionsgerbiler
[Gerbilälskare07]
0

Tycker inte att man ska hjul till gerbiler då deras svans är en del av deras ryggrad och det är ju inte bra att dom springer i hjulet med en böjd ryggrad.
Om man vill ha ett hjul brukar jag ta ett platt hjul så dom slipper böja ryggen :)

Viserionsgerbiler
1

Sådana tefat/springplattor gör så att ryggen snedbelastas när de springer. Så de är dessvärre inte bra dem heller.
De kan också flyga av dessa och slå sig mot inredning, väggar m.m.