Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 232 ggr
Chloe58
0

Hjälp..Rädd gerbil!

Hej har köpt mitt första gerbil par för tre veckor sedan dem är 6 månader och mina två tjejer har väldigt olika personligheter. Den ena (Chloe) är nyfiken, väldigt aktiv i och utanför buren, väldigt intresserad av mig och mindre rädd.

Den andra (Siri) är väldigt skygg, lite aktiv i buren men utanför sitter hon bara stilla och stirrar, de räcker att jag andas eller att hon andra rör sig så flyger hon iväg.

När jag ska ta ut dom från buren är Siri oerhört rädd och det tar väldigt lång tid innan hon ens vågar sig fram till mig medans Chloe kommer fram direkt. (Jag förstår alla är olika) Men Siri har dom senaste dagarna bitit hål i ett av mina fingrar flera gånger så de började blöda alla gångerna. När jag ska få tillbaka dom in i buren går Chloe in själv genom en bro. Men Siri vägrar och sitter bara och skakar. Har försökt med händerna, med sand skålen och en kartong men fungerar verkligen inte. Brukar ta cirka 20 min att få tillbaka henne in i buren…

Idag vägrade Siri komma ut och efter 20 minuters försök så gav jag upp…

Är de fel av mig att inte ta ut henne när de känns som att jag skrämmer henne mer än va hon blir glad av de?
(Menar bara dessa dagarna när hon verkligen vägrar)

Detta är mitt första gerbil par och börjar få lite panik eftersom att de känns som att hon blir mer och mer rädd från mig och jag har ingen aning vad jag ska göra. Vet att man behöver ha tålamod med dom men är rädd att jag gör situationen värre och att det sen inte går att få de bra igen.

Är de någon som har några bra tips hur jag kan få henne att bli mindre rädd?

91Marran
0

Hon har inte ont någonstans?

Mvh
Mig

Chloe58
0

#1: i och med att hon är så rädd har jag svårt att ”undersöka” henne men hon igår boade hon och lekte med kompisen, likadant imorse var hon väldigt aktiv inne i buren.. så de känns mer som att hon blir uppstressad av mig

[Gerbilälskare07]
0

Är dom köpta i en djuraffär? Dom flesta djuraffärer hanterar inte gerbilerna så bra och gerbilerna blir ofta stressade och i värsta fall kan det vara innavel, då kan dom vara mer mottagliga för sjukdomar och har svårare att lita på människor.
Oavsett vart du har köpt dom så testa att bara sitta och titta in i buren flera gånger per dag så dom vänjer sig vid din lukt. Äldre gerbiler brukar också vara svårare att få handtama. När jag satte ihop två gerbiler, honan som var sex månader och hanen 1 år så var dom väldigt svåra att få tama på grund av deras ålder. Som du skrev så är alla gerbiler olika så min ena hane blev tamare MYCKET fortare än honan, så alla är olika.
Du kan testa att sitta och läsa en bok eller kolla på mobilen bara så att dom vänjer sig vid din lukt.
Jag skulle nog bara ta ut den ena tills den andra verkar må lite bättre :)

• Redigerat 2021-05-25 18:19 av [Gerbilälskare07]
Viserionsgerbiler
0

#3: är inte alltid djuraffärerna utan oftast är det faktiskt varifrån gerbilerna kommer ifrån. De flesta djuraffärer köper hem gerbilerna från så kallade grossister som massavlar och inte bryr sig om hälsa, temperament och dylikt. Därav är oftast gerbiler från djuraffärer mer rädda då dem fått en extremt dålig start på livet och aldrig blivit hanterade.
Inavel påverkar inte att de har svårare att lita på oss. Inavel kan leda till sämre temperament och liknande ja, men det är oftast kombinationen mellan miljön gerbilerna föds upp i och att de aldrig blir hanterade som små som gör att de är rädda och har svårt att lita på människor.
Exempelvis när de ska lastas för transport så slänger grossisterna ned dem i små lådor, alltså verkligen bara slänger i dem.

Viserionsgerbiler
0

#0: alla gerbiler gillar tyvärr inte att bli hanterade osv, men det låter som att hon fått en dålig start i livet och rent generellt är mer rädd än sin syster.

När jag fått hem omplaceringar exempelvis som varit mer rädda av sig så har jag satt ned dem i en lite mindre bur, med enbart 10cm strö och ett hus, samt en tunnel. Sedan sitter jag med en tjock handske som jag gnuggar i deras strö, tills de vant sig vid mig och vågar komma fram.
Man ska inte överrösa med inredning för då kommer de bara gömma sig konstant. Ju längre tid det tar att få den rädslan att försvinna ju värre kommer det bli, samt stressen. Så även om det låter elakt så kan det vara bäst att göra såhär.

Ett tips också är att inte mata dem från handen, då kan de börja förknippa handen med det och börja bitas utav den anledningen.

Jag skulle avvaktat lite med att ha dem ute ur buren också, och låtit henne vänja sig vid dig med systerns trygghet vid sin sida.

Som ovan skrev så kan detta också bero på smärta såklart.