Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettermat-utfodringhälsa-sjukdomar
Läst 175 ggr
[Gerbilälskare07]
2021-05-12 12:32
0

Vikt

Mina gerbil honor vägde jag idag och jag undrar om dom är underviktiga. Mina två ettåringar väger 70 g och 78 g men hon som väger minst har alltid varit väldigt liten men är väldigt pigg och äter och så medan hon som väger mer har alltid varit lite större.

Min två andra som snart är ett år väger 71 g och 79 g och då undrar jag om det är normalt, dom är ju friska och så och får extra gosaker för att gå upp i vikt men det gör dom aldrig.

Är det en normal vikt för alla eller är det för lite? Om det är för lite så får ni gärna skriva hur man får dom att gå upp i vikt :)

Viserionsgerbiler
2021-05-12 12:44
0

Då alla gerbiler är olika stora så får man bedöma efter hullet. Djur från djuraffär blir oftast också mindre och därav väger mindre. Skulle känt efter på bland annat ryggraden ifall du känner kotorna lätt, i ansiktet kan skelettet framträda en hel del också ifall dem blir magra, och svansen kan man också se kotorna på vid en värre avmagring.

Oftast är den som är störst och väger mer den dominanta. Så väldigt vanligt med det också även om de är syskon.

Jag har exempelvis en hane som väger 110g men han är i fint hull, har en annan hane på 75g men han är också fint hull.

Har du bilder kanske?

• Redigerat 2021-05-12 12:45 av Viserionsgerbiler
[Gerbilälskare07]
2021-05-12 13:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1:
Den på första bilden väger 78 g
Den på andra bilden väger 71 g
Den på tredje bilden väger 79 g
Och hon på sista bilden väger 70 g

Viserionsgerbiler
2021-05-13 17:52
1

#2: jag tror inte du behöver oroa dig, men som sagt, känn över hullet varje vecka så känner du snabbt om något är fel 😊