Min gerbil har tappat framtänderna!
Hej! Min ena gerbil har jag märkt blivit så mager.. Har inte sätt henne äta på ett tag samt tuggat på kartonger. Så igår kollade jag på hennes tänder och hon har inga framtänder! Det är svårt att se eftersom hon inte riktigt gillar att sitta still men undertänder har hon.
Jag har bara ägt henne i två veckor och när hon kom så var hon mycket rundare. Hon kanske har råkat ramlat och slagit ut tänderna?
Hur som helst- Gerbilers tänder ska ju växa så det borde inte vara något problem med det. Men jag måste få henne att äta.
Jag har skaffat barnmat samt mosat frukt, musli, skärt russin och jordnötter i små bitar och gjort havregrynsgröt. Men jag är fortfarande osäker på ifall hon äter eller inte. All mat låg kvar förutom lite havregrynsgröt men jag vet ju inte ifall det är hennes kompis som ätit av det. Dricker vet jag att hon gör.
Har ni något tips på vad jag mer kan göra? Tack mvh Anna
Ni kommer behöva åka in med henne till veterinär. Eftersom hon inte kan gnaga så behöver veterinären slipa ned tänderna som är kvar åt henne eftersom de fortsätter växa. Det är inte säkert att ovantänderna växer ut igen, då kommer ni behöva gå dit regelbundet för att slipa ned dem nedre.
Finns olika anledningar till varför hon kan ha förlorat tänderna. Men börjar med att fråga vad ni ger för foder och ifall tänderna är vita eller gula?
Menar du att veterinären ska slipa ned undertänderna? Övertänderna är väldigt väldigt små, ser ut som nya.
Fodret jag ger är en gnagarblandning för gerbiler, dem får också allt annat dem ska som gurka ibland och dem har grenar att gnaga på. Har alltid haft denna mat till mina gerbiler. Tänderna är gula.
Nu har jag iallafall sett henne äta musli! :)
#2: ja precis, eftersom tänderna där uppe tar sin tid på sig att växa ut så kommer de nedre tänderna bli för långa, vilket kommer orsaka sina problem också. Hoppas dem växer ut som de ska nu bara 😊 inte alltid dem gör det.
Jag ringde min närliggande veterinär nyss och hon hänvisade mig till en annan. Jag får ringa dit imorgon. Tack för hjälpen Viserionsgerbiler!
#0: håller med #1 om att ett veterinär besök kan vara passande. Hade en hane som tappade ena framtanden för några månader sedan och den växte ut på ca 2-3 veckor. Det visar hur snabbt tänderna faktiskt växer, vilket som tidigare nämnts både är bra och dåligt. Det betyder att framtänderna kommer växa ut snabbt, men det betyder också att de i underkäken kommer växa lika fort och kommer bli för långa då de inte har något att slipas ner mot. Framtänderna i överkäken kan även råka växa snett när de växter ut, då det kan komma att behöva rättas till så gått det går hos veterinär.
Förhoppningsvis går det bra!
Hej, jag skulle rekomendera att inte ge henne musli då det innehåller ganska mycket socker, prova istället att blötlägga hennes foder och sedan ge det istället. Samt att för mycket nötter och frön kan vara skadligt då det innehåller mycket fetter. Skulle även rekomendera att blötlägga mortlade mjölmaskar så hon får en bra proteinkälla.
Jag är ingen doktor men vill bara ge lite tips x
Hej. Vi var hos veterinären igår. Det gick bra. Vi slipade ned tänderna och ska komma på återbesök om cirka 3 veckor. Tack alla som kommenterat :)
#6: Tack för tipset om att blötlägga fodret! testade det och det gillar hon.