Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketterallmänt-om-gerbileravel-uppfödninggerbilen-som-husdjur
Läst 342 ggr
Alsah
0

Jag tror min Gerbil är gravid!

Hej, har 2 gerbiler som jag köpte av min granne för 2 månader sen typ då dom fick bebisar, dem trodde att båda var tjejer så då var det inget problem att lägga dom i samma bur men nu det senaste har vi kollat och det ser ut som en hane och en hona och honan ser gravid ut, dem är bara 3,5 månader gamla, borde jag sära på hanen eller låta han va kvar ifall hon är gravid? Har sätt att hanen borde vara kvar vid första kullen men också att man ska sära på dem? Hjälp vad ska jag göra? Och om hon väll är gravid hur ska jag utgå efter de?

ThatPie
0

Börja med att fotografera deras kön så kan vi hjälpa till att avgöra ifall de är honor, hanar eller en av varje. På så pass gamla djur är det väldigt lätt att se skillnaden. Rekomenderar att lägga upp bilderna så snart som möjligt ut ifall att honan är dräktig, då de parar sig precis efter födseln.

När vi och du fått reda på vad de är är det lättare att ge råd och tips över hur du bör gå tillväga och vad för åtgärder du bör ta :)

Alsah
0

#1: Är svårt för mig att ta kort då dom inte vill va stilla men för mig är det tydligt att det är en hona och en hane då dem har olika kön.

Alsah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1:

ThatPie
0

#3: Ja det är tydligt hona och hane. Separera dem på en gång.

Här (http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/gerbil/avel-2082387) kan du läsa lite om vad du har att förvänta dig.

Hantera honan och hennes bur som om hon är dräktig tills hon aningen föder eller det gått 21-26 dagar. Utöver den info som finns i länken så rekomenderar jag att byta till ett damfritt bottenmaterial, exempelvis alspån (populärt bland uppfödare för honor med ungar). Då ungarna är väldigt känsliga för damm och kan bli sjuka. Rekommenderar även att ge henne lite barmat under väntan, då det är mycket hjälpsamt och bra både för dräktiga och diande honor. Här (https://eyosuppfodning.weebly.com/barnmat.html) har du en bra sida på barnmat som är säkert för dem.

Hur ser buren ut i övrigt? :)

← Tillbaka
Alsah
0

#4: Kommer inte in på den första länken.

ThatPie
0

#5: testa är så får vi hoppas att denna fugerar! (http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/gerbil/avel-2082387)

Svenska Hamsterföreningen, Hamster, Gerbil, Dvärghamster, Utställningar hamster och gerbil, utställningar, hamster, gerbil, forum för hamster, hamsterforum, uppfödare, registrerade uppfödare, SHF, shf,
ThatPie
0

#6: nähep… måste bli något via iFokus, för den fungerar när jag bara kopierar in den i sökrutan. Här är länken till hemsidan (http://www.hamsterforeningen.se/), gå sedan till våra arter - gerbil - avel

Svenska Hamsterföreningen, Hamster, Gerbil, Dvärghamster, Utställningar hamster och gerbil, utställningar, hamster, gerbil, forum för hamster, hamsterforum, uppfödare, registrerade uppfödare, SHF, shf,
  • Redigerat 2021-03-19 12:55 av ThatPie
Viserionsgerbiler
1

Utöver dem råden du fått så är det också viktigt att ta bort all inredning då ungarna kan hamna i kläm bland annat. Eftersom honan är så ung så är det inte säkert att hon klarar av att ha ungar, så man får ha det i åtanke. Hantera inte ungarna förrän dem är iallafall 1,5-2 veckor helst, då mamman kan vara lite mer lättstressad pga sin ålder.
Man bör inte pilla i buren för mycket eller störa mamman på något sätt den första veckan heller, då risken finns att hon biter ihjäl ungarna.

Pappan bör som sagt tas bort direkt. Om det föds en hane i kullen så kan du introducera denne till pappan genom split cage metoden. Det är det enda säkra sättet att introducera dem på. Om man inte använder sig av den metoden lär pappan med hög sannolikhet bita ihjäl ungen. Han kan inte, som vi människor, veta att det är hans unge. För honom är det en främmande gerbil 😕

Hoppas att det går bra!

Alsah
1

#8: Okej tack så mycket :)