Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 418 ggr
Ellenekli
0

Börja med avel

Hej på er alla! Har ägd gerbiler tidigare och skaffade mig ett nytt par i år eftersom de är så härliga djur, är nu sugen på att utöka lite senare för att kanske avla någon kull. Läser väldigt mycket om genetik just nu och försöker lära mig så mycket jag kan då jag också tycker det är mycket roligt! Läser också allt jag kan hitta om avel.

Avlat kaniner och kläcker kycklingar så själva ansvaret för uppfödning osv vet jag vad som gäller och vad man ger sig in på men jag undrar hur man ska göra med gerbiler, behövs ju rätt mycket olika burar om man ska skaffa sig två hanar eftersom de inte kan bo själva.

Hur gör man med honan som bor med honan man tänkt para? När man sparar en dotter blir dom ju plötsligt tre, hur kommer de påverka? Behöver man registrera alla ungar? Mina gerbiler har stamtavlor så de kommer ju föras vidare till ungarna. Eftersom jag inte tänkt ställa ut utan endast föda upp någon kull med trevliga mysiga gerbiler, behöver jag då vara registrerad?

Finns de några erfarna uppfödare som kan ge sina bästa tips?

Viserionsgerbiler
0

Hej!

Man bör para den dominanta honan, men om du tänkt behålla dem tillsammans så måste du handpara. Kan annars bli svårt att få ihop dem igen tyvärr då dem glömmer varandra på några timmar till ett dygn. Om man parar den icke dominanta honan så är det överhängande risk att den dominanta biter ihjäl ungarna och ibland t.om. modern.

En flock på 3 är ofta väldigt instabil, men kan fungera. Vet dock många som inte kunnat ha 3st honor ihop. Hanar fungerar något bättre i grupper om 3.

Hur gamla är dina gerbiler och har du fått ett OK från uppfödaren om att avla på dem? 😊 har du också något syfte med din avel?

Man bör helst registrera sina djur, särskilt om dem ska säljas vidare till avel t.ex. Man visar också framfötterna att man vill vara seriös. Du behöver inte vara en registrerad uppfödare, man måste göra ett prov bland annat för att bli det i någon av våra föreningar.

Om du vill ha stöttning och hjälp genom din avel så finns jag på Facebook där vi kan skriva i sådana fall, Viserion's Gerbiluppfödning 😊

Ellenekli
0

#1: har inte fått ett ok av uppfödaren men den jag tänkt avla på är ca 14 månader nu och har fått 2 kullar tidigare. Har inte frågat än då jag inte bestämt riktigt vad jag ska göra än.

Den andra honan är 1 år och har inte fått kull tidigare vad jag vet så den kommer jag inte avla på ifall de inte kommer fram att den fått kull tidigare. Lite synd då den är registrerad också.

Vet inte riktigt vilken som är den dominanta då dom bott ihop i endast några dagar, om jag skulle gissa tror jag den jag inte tänkt avla på är den dominanta. Tänkte att om jag skulle sära på dom p.g.a. aveln kan någon av ung honorna flytta in med den senare isfall

Funderar också på att avla senare, kanske nästa år eller till vintern med nya djur då de redan är lite på gränsen till för gamla och vill inte känna mig stressad in i de.

Syftet med att ja vill ta kull är ju för att jag gärna vill föda upp egna djur jag kan få så tama som möjligt och möjligtvis sälja några mysiga handtama djur, sen är genetiken bakom de hela så intressant.

Måste man inte vara registrerad uppfödare för att kunna registrera ett djur?

Tack så jättemycket för hjälpen, ska definitivt höra av mig ifall de skulle bli något krångel eller om jag behöver råd!

Viserionsgerbiler
0

Okej, skulle hört med uppfödaren först ifall du väljer att avla på någon av dem 😊 vissa sätter avelsstopp på enstaka djur eller så brukar det finnas annan anledning, t.ex. upptäckt epilepsi i linjerna. Jag själv säljer bara några få gerbiler till avel av alla honans kullar just för att vi inte ska avla för mycket på samma linjer i Sverige.

Ja när dem börjar gå över 1 år så finns där risker, bäckenet stelnar bland annat vilket kan orsaka komplikationer vid dräktighet, födsel och med ungarna. Så mitt tips hade kanske varit att "träna" upp din erfarenhet med dessa två, lära dig deras kroppsspråk m.m. och sedan avla på nya individer 😊 som du skriver är det inte bra heller att stressa in i det.
Jag själv hade gerbiler i 4 år innan jag började avla, och jag lär mig än idag nya grejer.

Du behöver inte vara registrerad uppfödare nej. Våra föreningar är Svenska Hamsterföreningen och Svenska Hamstersällskapet. Du blir medlem i någon av dem mot en kostnad, sedan kan man ordna så man kan registrera djur. Det kostar en liten slant per individ/kull. Ca 25kr plus porto om jag inte minns fel 😊

Ellenekli
0

#3: Okej, då kommer jag definitivt registrera alla ungar jag får framöver. Ska vänta ett tag men kan vara bra att ha koll på allt ändå tänker jag, speciellt om jag köper fler. Kan man registrera vuxna gerbiler också eller kan man bara registrera egen uppfödda ungar?

Viserionsgerbiler
0

#4: Du kan registrera vuxna också 😊