Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 152 ggr
Albin Carlstedt
2021-03-03 19:22
0

Vattenflaska

Vi har länge haft problem med vattenflaskorna till gerbilerna. Antingen så slutar dom funka, alltså det kommer inte vatten ur pipen även om man diskar den regelbundet, eller så gnager gerbilerna sönder den även om dom har gott om utrymme och gott om kartong.
Vi har äntligen hittat en flaska som är av metall och glas vilket inte går att gnaga sönder, problemet är istället att den inte ger ifrån sig vatten som den ska. Vi har de senast dygnen märkt att våra 3 gerbiler står ofta vid flaska och dricker, men flaskan tömms inte. När vi kollade upp det och gjorde ”dropptestet” så kom det inget vatten. Vi sköljer ur pipen och ser till att det åter kommer vatten vilket det gör, men senare så är det stopp i den igen. Finns det någon bättre flaska, gärna i metall, som man kan vara säker att det alltid kommer vatten ur? Vi använder just nu en trixie vattenflaska.
Tack på förhand!

fluffis
2021-03-04 08:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Been there done that!
Efter mycket provande så funkar det hos mig nu. Har vanliga små flaskor i plast, borrat hål i buren (plastbur) och har en platå med mat och sand som förhoppningsvis inte blir full med spån och kartongtugg som i sin tur fastnar i pipen till vattenflaskan. Vattnet byts varje dag och då skakar jag ur pipen och när flaskan är fylld och på plats så kollar jag alltid med fingret så att vatten kommer ut. Använder kalklösningsmedel (Röd pri) i pipen varje eller varannan månad (har mycket kalk i vattnet). På detta sättet så varar flaskorna i minst några år innan de har gjort sitt.

Albin Carlstedt
2021-03-05 07:23
0

#1: okej, tack! Vi får helt enkelt försöka tvätta pipen bättre, det löser sig!