Borde jag sära på mina gerbiler?
Hej!
Jag har två gerbilherrar som är drygt ett och ett halvt år och de har bott ihop hela livet. Den ena har dock haft problem med framtänderna från start, han har inga framtänder i överkäken och de i underkäken klipps regelbundet för att inte bli för långa. Eftersom han har haft detta problem sedan han var liten så växte han inte så mycket som han skulle då, och är fortfarande liten till växten. När jag noterade att han gått ned en del i vikt, för någon vecka sedan, så valde jag att sära på honom och hans kompis i en delad bur (med galler emellan så att de ändå kunde se och nosa på varandra) men att de även fick träffa varandra kortare stunder. Jag valde att dela på dem för att kunna se hur mycket den lille åt och för att se om han skulle gå upp i vikt när den större inte körde bort honom från maten.
Den lilles vikt har gått upp lite i vikt och vikten har även stabiliserats mer, men förändringen är inte jättestor. Han visar inget intresse av den större gerbilen, men den större försöker ta sig in till honom ganska mycket. Jag vet ju att den större är dominant och att den lille inte har någon chans att bita ifrån, så jag funderar på om jag borde återförena dem eller inte. Innan jag särade på dem så sov de ju alltid ihop, men den lille fick alltid anpassa sig efter den större. Jag vet att det är helt naturligt att de har en rangordning och att den ena bör vara mer dominant än den andra, men jag vet inte var jag ska dra gränsen.
Tacksam för svar, tips och funderingar!
#0: De mår ju bäst av att ha en kompis men om den lille inte får i sig tillräckligt med mat för den andra äter upp allt skulle jag nog skaffat en till bur och en till gerbil hane att bo med den helt friska. Så den friska får någon att vara med och den lille får äta upp.
Hej, en fråga, avd ger du herren som inte har några framtänder ifall du har svårt att han går upp i vikt menar jag. Jag skulle personligen sära på dem.
Min ena gerbil Milou började jaga min andra Millie. Millie fick knappt äta och gömde sig mest, hon var undernärd men det tog oss ett tag att lista ut. Milou jagade henne konstant och sedan bet henne i läppen. Efter det har jag särat på dem men har galler emellan för att de ändå ska kunna känna av varann. Nu vet det ett tag sedan jag särade på dom och ifall jag skulle sätta ihop dom nu hade de någ börjat bråkat rejält tyvärr.
Är ändå nöjd med valet jag gjorde då millie kunde återhämta sig och såret läkte fint!