Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettergerbilen-som-husdjurom-gerbilen
Läst 280 ggr
[Hamster tjejen]
0

Viktigt med stamtavla?

Anser ni att det är viktigt att ha stamtavla på era gerbiler?
Har inga gerbiler själv men är väldigt nyfiken och vill gärna lära mig lite om dessa intressanta djur 😃

Cireea
1

Lika viktigt som på vilket annat djur som helst, allra helst när man avlar. Så ja, det är av vikt att köpa från seriös uppfödare som har stamtavla på sina djur.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Hamster tjejen]
0

#1: aha okej 👍

Viserionsgerbiler
2

Jag avlar på gerbiler och för mig är det viktigt med stamtavla, mycket för att kunna gå bak i släkten, ha koll på mina djur, hitta uppfödare till släkt längre bak för att kunna fråga dem saker t.ex. hur länge deras gerbiler levde, om där fanns någon sjukdom, komplikation vid födsel, dåligt med mjölk osv.
Det är också bra ifall man tar hem avelsdjur från annan uppfödare så man ser att det inte krockar med linjerna man har.

Sedan kan jag tycka vi uppfödare som registrerar våra djur och får stamtavla, överlag "blir" mer seriösa. Dels har vi koll på släktingarna bakåt och kan berätta om dem samt att det bör vara friska linjer. En uppfödare som inte skaffar stamtavla till sina djur, kanske inte gör det för att dem t.ex. avlat på djuraffärsdjur som har dåliga linjer och betydligt högre risk för epilepsi och övriga sjukdomar.

Alla tycker olika och stamtavla kanske inte är det viktigaste när man köper sina gerbiler, det är trots allt djuren som är viktigast 😊 men det är ändå ett slags intyg för att man köpt från någon som är mån om sina djur samt sin uppfödning.

ziggy72
0

om man ändå ska köpa från någon som föder upp ja.
Men om man "räddar" dom nej.
så tycker i alla fall jag:) alltså att djuren utan stamtavla ska bli bortvägda bara därför

[Hamster tjejen]
0

#3: Tack för din långa fakta text!
Ja, inom hamster iallafall så är det viktigt enligt "seriösa" hamsterägare att ha stamtavla på sina djur.
Då vet jag hur det är med gerbiler också 😁

Cireea
1

#5 Köper man omplacering via exempelvis blocket till sällskap så spelar det ju ingen roll om hamstern (eller gerbilerna) har stamtavla. Då hjälper man ju djur som redan är köpta och som behöver ett hem.

MEN ska man köpa en bebis är det enligt mig inget annat alternativ än att man vänder sig till en seriös uppfödare, oavsett om du köper en katt, gerbiler eller en hamster. Varför ska man stötta köksavel eller massproducering av djur? Då bidrar man bara till att den oetiska aveln fortsätter och den onda cirkeln bryts aldrig.

Du som dessutom funderar på att avla på hamstrar ska ju definitivt inte ha något annat än djur med stamtavla i din avel.

Förstår inte heller varför du sätter citationstecken över seriösa i din kommentar? Syftar du på att vi är oseriösa? Eller vad menar du?

[Hamster tjejen]
0

#6: Nej men det låter bara konstigt att en seriös avlare, som kan hamstrar och har bra miljö för dem att leva i ska kallas oseriös bara för att dom har en hamster utan stamtavla. Man är ju inte oseriös med vad man håller på med, man är ju seriös och vill alltid djurens bästa oavsett om man har stamtavla eller inte.
Seriös och oseriös betyder olika för olika personer.

Cireea
1

#7 Låter ju som att du inte lärt dig någonting av det vi pratade om inne på Hamster-sajten. 🤷‍♀️Vi är flera som förklarat för dig hur viktigt det är att ha stamtavla på djuren man avlar på för att kunna försäkra sig om att man avlar på friska linjer. Något du aldrig kan garantera om du avlar på djur utan stamtavla.

Att du vill fortsätta med köksavel trots att vi informerat och delat vår kunskap otaliga gånger är jättetrist. Jag blir illa berörd när man medvetet vill avla på djur där man har noll koll på bakgrund och hälsa.
Bara för att djuret du har i handen ser frisk ut så kan du aldrig veta någonting om dess bakgrund. Du vet ingenting om inavel, sjukdomar eller genetiska defekter. Så jo, det är oseriös avel att medvetet avla på djur utan någon bakgrundsinformation. Bara för att du vill djuren väl så är det inte seriös avel. Det ligger betydligt mer bakom seriös avel än så.

Jag och flera andra har förklarat det här för dig så pass många gånger att poängen borde nått fram vid det här laget. Jättetrist att du vill fortsätta argumentera för oetisk avel trots allt vi lagt fram för att bevisa motsatsen.

[Hamster tjejen]
0

nej nej nej, nu har du missuppfattat!
Jag avlar inte längre då mina hamstrar är hybrider.
Jag vill eller fortsätter inte med det!

Förra kommentaren var bara min åsikt kring att kalla köksavel oseriös. Det har inget med hur jag har hand om mina hamstrar nu! haha
Men jo jag förstår att du trodde det med tanke på hur jag skrev det.

Herveaux
1

#7: Avel är mycket mer än bara kunskap och en bra boendemiljö för djuret.
Det tycker jag är grundkrav för en hamsterägare (edit: eller djurägare oavsett djurslag såklart). En uppfödare ska också ha goda kunskaper om genetik. Genetik är kärnan i avel och stamtavlan är en ovärderlig "karta" som hjälper uppfödaren att föra sin avel framåt genom att man tittar bakåt i linjerna.

Utan stamtavla har man inte den kartan och får då hela tiden chansa och hoppas att ens djur har låg inavelsgrad, är friska osv.

Vilket låter mer seriöst tycker du?

// Harley

• Redigerat 2021-01-19 11:38 av Herveaux
Cireea
0

#9 Fast din kommentar har i högsta grad med sin syn på avel att göra. Köksavel är oseriöst.

Låter märkligt att du har hybrider helt plötsligt? För senast sa du att du hade guldhamstrar? 🤔

[Hamster tjejen]
0

Ja, jag har guldhamster utan stamtavla

[Hamster tjejen]
0

Är inte det en hybrid hamster?

Cireea
0

#12 Guldhamstrar kan inte vara hybrider.
Det är endast rysk vintervit och campbells som kan vara det.

[Hamster tjejen]
0

jaha haha då lärde jag mig något nytt

ziggy72
0

#6: håller med