Gerbiler i hagar
Hej, har ni några tips på vad man bör tänka på när man släpper ut sina gerbiler i en hage? Jag har varit dålig på sista tiden att släppa ut dem, beror både på att jag är lat och att det har krånglat mycket när vi gjort det. Våra 3 gerbiler är kvicka som sjutton och vips har dom hoppat ur hagen och vi har problem. Även att förflytta dom är komplicerat eftersom endast en av dom gärna låter sig lyftas, de 2 andra är lite mer försiktiga och håller sig gärna på marken. Vi har då fått lyfta de 2 genom att dom frivilligt kryper in i en kartong som vi sedan lyfter ner i hagen. Är det något vi kan göra för att underlätta och göra rastningen i hagen smidigare? Tack på förhand.
Hur hög är kanterna på hagen?
Mvh
Mig
Tror det skulle underlättat ifall ni har en rätt hög hage. Många gerbiler kan lätt hoppa över 50cm, så skulle sagt att den bör vara 60cm hög.
Enklast är att köpa plexiglas eller dylikt och montera ihop något stabilt. Det ska inte vara i galler t.ex. för otroligt nog klarar dem av att klättra upp för det också😛
Och som du skrev så är det nog lättast att plocka upp dem i en kartong, transportbur eller liknande.
#1: de är ungefär 25 centimeter höga!
#2: Ja vi har märkt att dom klättrar på gallret, de små busarna 😄 Då kanske det behövs högre galler eller plexiglas som du föreslog. Tack för hjälpen!