Två gerbilhanar över 2 år har börjat bråka
Hej på er.
Har haft 2 hanar, Chip och Connor, sedan juli 2018 och de har alltid trivs super tillsammans, fram tills nu:(
Jag har läst på med råd och tips om gerbiler som bråkar men oftast har det handlat om att de är "nya".
Jag hade de ute igår på golvet, som jag brukar då och då, då jag märkte hur Connor började bete sig elakt mot Chip. Han jagade och var aggressiv. Till slut var Chip i ett hörn i rummet. Jag la in dem i sin bur för att se om det lugnade ner sig, men inte. Chip har även tappat vikt. Väger nu 87g, för ett par veckor sedan ca 96g. Jag tror inte han är sjuk utan nu gissar jag att han blivit bortföst från matskålen. Connor väger 102g så nu är ju han ännu mer och betydligt större.
Jag begriper inte vad som hänt, och framför allt hur jag ska bete mig med dem nu? Jag har en gallerbur extra så just nu är de i varsin bur.
En teori jag hade är om Connor blivit sjuk på ngt sätt då han är mer speedad än vanligt och därmed beter sig så här men jag vet inte. Känns som att det inte bara handlar om rang. Är rädd att Chip ska bli skadad och samtidigt ska de inte vara isär för länge.
Snälla, ge mig råd. Vad skulle du göra?
- Redigerat 2020-11-07 09:09 av Schenell
Det är jättesvårt att veta orsak till varför gerbiler helt plötsligt börjar bråka.
En orsak när dom levt länge ihop i harmoni och plötsligt börjar kan vara att den gerbilen som blir attackerad är sjuk på något vis. Gerbiler kan stöta bort sjuka individer.
Sedan finns orsaker som vi människor inte riktigt kan sätta fingret på. Att det råkat hända något i deras relation som gjort att dom nu inte fungerar med varandra.
Men sjukdom kan som sagt utlösa bråk. Gerbiler kan vara sjuka i något som vi ägare kanske inte riktigt kan se. Så håll ett öga på båda och se efter om någon verkar segare, tappar vikt etc.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
När två av mina började bråka, delade jag av buren och byggde ett nytt hus som delades på mitten av stängslet. På så vis såg jag till att de sov "tillsammans", fast avdelade. Spola fram typ 100 dagar och de blev återigen sams. Beror det på mitt husbygge? Vem vet.
De fick träffa varandra många gånger på ena halvan, korta stunder, men jag bröt alltid innan fientligheter uppstod.
Mina två började också bråka utanför buren, och ibland kan jag fortfarande se ett annat typ av beteende från dem båda mot varandra när de är på golvet, jämfört med när de är inne i buren.
#2: Du hanterade situationen bra.
Det kan vara ett bra försök att dela av den vanliga buren med ett galler så att de fortfarande kan se varandra och lukta på varandra utan att kunna skada varandra. Det kan göra att dom blir avslappnade igen i varandras sällskap. Men det är inte alltid det fungerar. men är absolut värt att testa.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag sprider ut maten så att båda ska få en chans att kunna äta utan bråk.
Mvh
Mig