Gerbiler iFokus

Gerbiler

Läst 394 ggr
mpcelorio
2020-10-20 08:57
0

gerbil bebisar

Hej, min dotter och jag har 2 tjejer gerbiler och vi vet inte hur kan vi ha en att hitta en kille och få bebisar.
Vi kan inte behålla bebisar men vill uppleva magin.
Vi kan ge bebisar gratis efter ett tag, finns det några som har några råd eller kan tänka sig att ta emot bebisar så småningom?

Viserionsgerbiler
2020-10-21 20:37
0

Hej!
Hur gamla är dem honorna ni har?
En hona bör som tidigast paras när den är 5 månader för att minimera flertalet risker som finns.

Innan ni väljer att avla så rekommenderar jag er att läsa på noga om avel. Det finns mycket att tänka på.
T.ex. kommer ni troligtvis få sära på dem honorna ni har och ni kommer troligtvis inte kunna sätta ihop dem igen då det är svårt att sätta ihop vuxna honor.
Släpper ni ned en hane hos dem 2 honorna så finns det risk att gruppen förstörs och så står du plötsligt med 3 ensamma gerbiler. Hade det ändå funkat men den underlägsna honan blir parad så kommer den dominanta honan med störst sannolikhet döda ungarna och mamman.
Gerbiler parar sig dessutom oftast inom en timme efter födseln.

Sedan måste honorna vara lämpliga för avel och helst ha stamtavla, så man inte för vidare eventuella sjukdomar eller t.ex. epilepsi.

Att föda upp,även om det bara är en kull, är ett stort ansvar och man bör inte göra det bara för att det är kul med söta ungar.

Tänk också på att ge inte bort ungarna gratis, det finns risk att de blir orm-mat då..

Vill ni lära er mer så får ni gärna skriva med mig, jag lär gärna ut men tycker det vore bra om ni även funderar på om ni kanske bör vänta tills ni har mer kunskap.

Det finns mycket som är viktigt att lära sig.

Mvh Hannah

mpcelorio
2020-10-22 09:19
0

#1: Hej! Tack så mycket Hannah för ditt svar. Såklart vi vill ta ansvar och lära oss mer! Våra gerbiler är 7 månader gamla.

Viserionsgerbiler
2020-10-22 13:02
0

Okej, det är en bra ålder. Vart i landet finns ni? 😊

Rosasocke
2020-10-26 14:33
1

Skall ni ge bort bebisarna? Är syftet att dottern skall lära sig att man skall skapa liv och sen skänka bort dom när det mysiga är över?

• Redigerat 2020-10-26 14:37 av Rosasocke
mpcelorio
2020-10-28 16:13
0

#3: Hej Hannah, kan vi prata privat? Jag ser dig på FB, jag ska skicka en meddelande ditt, låter bra? Tack!

Viserionsgerbiler
2020-10-28 22:01
0

#5: Hej igen. Ja det får du gärna göra. Har dock inte fått något ifall du redan har skickat.