Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettminneslunden
Läst 609 ggr
Clariiz
0

Gud vad jag saknar dom..

.. Veckor har gått.. Månader.. Men saknar mina bebbar så extremt mycket! Varje dag!

Jag hade de bara ett par veckor.. Grynet två, de andra tre.. Förutom Puffin som jag också hade två veckor.. Eftersom hon kom efter Grynet dött..

Varför de dog ingenaning!

Först var det Grynet, på natten var hon aldelles upburrad och super hängig! På morgonen låg hon bara där, stel, smal och såg så fridfull ut..

Sedan var det Puffin, en vecka senare.. :'(. Jag hittade henne i matskålen, hon var inte död.. Hon var som förlamad.. Hon kunde inte röra sig, mjul som en spagetti och hon andades tungt med öppen mun.. Jag såg på när hon dog ifrån mig :'(.

Dagen efter Puffin dog, var det Crispys tur.. Crispy vinglade och jag förstod att jag skulle förlora henne då.. Hon kunde inte gå.. tillslut låg hon ner, i ren panik försökte hon resa sig låg på sidan benen rakt ut och försökte resa sig igen! Men hon kunde inte.. Jag flyttade över henne och Sam till en liten bur eftersom vi misstänkte att det var något fel på höet.. :(. Sedan under natten dog hon.. :'(.

Dagen efter Puffin dött var det Sams tur.. Sam, som var den första jag vill ha, den första jag valde, den första som blev tam, den första jag höll i min hand .. Min favorit.. Derför var det så extremt svårt.. Att man förlorat tre innan henne gjorde inte saken bättre.. Hon var ensam, hon vinglade när hon gick, hon var så stark. Trots att hon vinglade drack hon vatten, hon kämpade.. Då tog jag henne i mina händer och gav henne en sista puss.. Och sa: Du kan gå nu gumman, det är okej. Du ska inte lida mera. Älskade gumman, gå nu.. till andra sidan. Jag älskar dig. Glömm aldrig det! Sedan släppte jag ner henne igen. På morgonen var hon död.

Somsagt vet jag inte varför de dog, kan varit en sjukdom från djuraffären, eller att höt var dåligt och hade någon ohyra.. Jag gråter nu.. Som så många andra gånger.. Mina älskade flickor!

Grynet

Crispy

Puffin

Sam

Fyra älskade flickor! Flickor jag bara kände några veckor, men som jag aldrig någonsin kommer och glömma!

Jag ville bara skriva av mig lite :'( <3

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Crispy

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Grynet

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Sam

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Puffin

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Luna1988
0

Gumman :( blir tårögd. Jag köpte mina två honor i djuraffär men de lever än, de blir ju snart året gamla. Varför blev dina sjuka tro??? kan du inte fråga djuraffären var de kom ifrån??

lider med dej

Asa-N
0

Men så trist :o( men kan det kanske varit Tyzzers???

Detta hämtade jag ur en artikel här så du kan läsa själv:

Tyzzers sjukdom
Den vanligaste infektionssjukdomen hos gerbiler är Tyzzers sjukdom, som orsakas av Clostridium piliforme, en tarmbakterie. Sjukdomen har hög dödlighet, framför allt hos unga gerbilhanar. Symptomen är ospecifika, och består framför allt av tufsig päls, slöhet, hopkrupen hållning och dålig aptit. Ibland ses diarré. Sjukdomen orsakar förändringar i hjärta, lever, lymfknutor och magtarmkanal. Diagnosen ställs vanligen vid obduktion.

Behandling är tetracyklin i dricksvattnet till en drabbad koloni. Understödjande behandling krävs till det enskilda djuret.

Förebyggande åtgärder är viktiga. En hög renlighet och minimal stress minskar avsevärt risken för denna sjukdom. Tyzzers sjukdom drabbar i typiska fall gerbiler som stressats av avvänjning, transport och nya miljöer. Noga rengöring före införandet av nya djur är viktigt.

Clariiz
0

#5; Saknar dom så mycket! :'( Tack..

#6; Kanske..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Speedy
0

vad tråkigt, :/

Katter3
0

Beklagar sorgen.

Vila i frid flickor.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se