Lära sig allt!
Hej.
Jag och min man har gått i tankarna ett tag på att skaffa gerbiler, vi har tidigare haft ett hav av marsvin. Men sen två år tillbaka har vi inte haft några pälsbollar överhuvudtaget. Så vi vill lära oss allt och få så mycket tips som möjligt inför eventuellt inköp av dessa underbara varelser. Jag läser på och uppslukar all information om gerbiler men vill gärna höra era tips och trix som man inte kanske kan läsa sig till :) har ni några bra tips på bur? vilket kön är att föredra? (hade bara honor när vi hade marsvin). Så hit me up med allt ni har och ge denna tjejen all kunskap hon kan få plats med :D
Gerbiler är väldigt lätta att få tala eftersom är är nyfikna och sociala djur. Dom flesta tycker in om att bara ligga och gosa i handen som hamstrar gör men dom älskar att klättra uppför armen och sitta på axeln. Man måste även ha minst 15 cm spån då dom ska ha tillgång att gräva vilket är väldigt roligt att titta på. Släng gärna in lite halm, tidningspapper och toarullar så bygger dom bo av det, är väldigt kul att se. Dom ska ha tillgång till en skål sand där dom badar och har det som sin toalett och eftersom dom badar i det så byt helst sand varje dag.
Om du har tänkt att skaffa honor så kan du inte ha mer än två, tre om dom är mamma och döttrar. Max tre. Ska du ha hanar så är det enklare att dom är tre då dom inte är lika “aggressiva“ som honor.
Ha i åtanke att vissa hanar kissar lite överallt föt att makera sitt revir.
Vad du än gör så köp inte hos en djuräffar då där inavel ( parade med sina släktingar) vilket gör att dom får dåliga gener och bits. Dom har större chans att få tumörer och andra sjukdomar. Om du har otur så dör dom bara efter några veckor du har hämtat dom. Så köp hos en uppfödare.