Gerbiler allergiska mot spån
Vi har nu konstaterat att två av våra tre gerbiler är allergiska mot burspånet vi använder (Woodies kutterspån). Vi har då en idé att när vi rengör akvariumet tänker vi sedan fylla på med hälften kutterspån och resten ett annat dammfritt material, dock inte hö (vi är allergiska mot det). Några tips på dammfritt material som kan funka bra? Har hört att man antingen har ett grävvänligt material som är dammigt eller ett dammfritt material som inte är grävvänligt.
Jag kan rekommendera hampaströ. När jag hade känsliga gerbiler, så körde jag hampa till dessa och deras besvär försvann.
Dock är det svårt att gräva i, men blandar man ut det med tidningspapper, toalettpapper och kartong så kommer gerbilerna fixa tunnlar galant även i hampaströ. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Du kan blanda ut hampaströ med carefresh.
Mvh
Mig
Okej, tack för svar alla! Ska testa det. Förresten, var köper man hampaströ och carefresh? Zooplus.se kanske?
#3: Om du har granngården eller något liknande i din närhet så finns det hampa att få tag på där. Stora förpackningar, men helt klart mer ekonomiskt. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4: Tyvärr ligger närmsta granngården 1 timmes bilfärd iväg, vi bor i katrineholm. Zooplus verkade ha hampa och kanske har Djurmagasinet något?
#5: nu har jag i alla fall beställt hampa-strö från zooplus plus lite leksaker, tack för hjälpen alla! :D