Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3286 ggr
Smullis
0

Tumör ! Hjälp :(

min gerbil har ett litet sår och en "finne" på den där körteln på buken! Jag tror att det är en liten tumör!!! Vet ni någon bra veterinär i Göteborg, Partille och runt omkring??? Det ör jätteakut för jag ska iväg nästa vecka! Hjälp mig :'(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Jessica_91]
0

Blå Stjärnan i Göteborg är bra, ring dit och kolla om du kan få en tid. 
http://www.blastjarnan.se/

Om det är en tumör så finns det tyvärr inte mycket att göra förutom att välja om du ska avliva direkt hos veterinären eller vänta tills du märker att gerbilen börjar bli dålig. Det tar olika lång tid för tumörer att växa.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av tumörer men hoppas någon annan här kan hjälpa dig mer!

Smullis
0

Jag har för mig at det går att operera bort hela körteln.. är det inte så?

[Jessica_91]
0

#2 Har aldrig hört det förut, man opererar sällan så små djur som gerbiler eftersom risken är stor att bara narkosen tar livet av dem. Sen är det nog svårt att hitta någon som ens utför operationer på så små djur.

Jag kan ha fel, du kan ju alltid fråga på Blå Stjärnan men jag vet inte direkt om det är en så bra idé att operera bort tumören. Eller om det är så snällt mot gerbilen rättare sagt.

Hur gammal är han/hon?

Smullis
0

snart 3 i februari. men tumören är jätteliten, ca 2 mm2 . hur stor kan en tumör växa och hur fort?

deleteduser
0

Det finns ju Djurkliniken som ligger brevid Rusta i Partille, och Blå Stjärnan förstås.

Trevligt att stöta på en Partillebo (Bor nämnligen själv i Partille)

Lycka till med gerbilen, Hoppas allt ordnar sig!

ks.gerbil
0

vill bara säga att det inte är helt omöjligt att operera den. för några dagar sen så tittade jag på animal planet på ett programm som heter bondi vet då fanns det en nog 40-50 gr. mus som hade en 20 gr. tumör operationen gick väldigt bra det tog bara lite tid innan musen vaknade men matte blev jätte glad :D (vikten på djuret vet jag för att de sa det i programmet ;))

Gerbil-hemsidan hittar du R

Smullis
0

#5 tack :) #6 vet du ungefär hur stor changs det ör och hur mycket det kostar? :)

[Jessica_91]
0

#7 Det beror på djursjukhuset, hur erfaren personal de har och vilka priser de har. Själv kan jag tycka att det är onödigt att utsätta en så gammal gerbil för en operation. 
Du får ringa helt enkelt och kolla med dem, kanske har smådjursoperatoiner blivit säkrare.

Du hade rätt för övrigt, i vissa fall så opererar de bort hela Doftkörteln.

Det tar olika fort för tumörer att växa, en del kan bli jätte stora på några dagar medan andra kan ta månader på sig.

Smullis
0

Om de lyckas operera bort den, håller gerbilen sig frisk och dör sedan av ålder istället? Hur dör förresten en gerbil av tumör? Tack så jättemycket hörrni! :) jag ör jätteglad för det :')

[Jessica_91]
2

#9 Beror nog på hur långt gången cancern är, förutsatt att det nu är en elakartad tumör. Din gerbil kanske kan ha fler tumörer i kroppen fast som inte syns och då spelar det ju ingen roll om man tar bort Doftkörteln.

Om cancern sprids så förstör den organ vilket gör att gerbilen till slut dör.

Kom ihåg att det gör väldigt ont efter en operation och vad jag vet så får gerbiler i stort sett inget smärtstillande (kanske för att det är svårt att dosera till så små djur).

Smullis
0

Så om man inte gör något åt tumören alls så dör den av sig själv? Eller avlivar man? Om jag åker till blå stjärnan, tar dom bort den då? Tack!

[Jessica_91]
0

#11 Om man inte gör något åt tumören så väntar man tills man märker att gerbilen visar tecken på att må dåligt. Gerbiler som ju är bytesdjur döljer instinktivt tecken på svaghet så när man väl märker att de mår dåligt (slöa, dålig aptit, svårt att gå t.ex) så är det lite bråttom eftersom de då mår så dåligt att de inte längre orkar dölja det.
Då åker man till veterinär för att avliva.

Men gerbilen kan ju dö av ålder eller andra orsaker trots en tumör, det beror återigen på hur/om tumören spridit sig och hur aggressiv den är.

Du väljer själv om du vill ta bort gerbilen direkt eller om du vill avvakta. Och du väljer naturligtvis själv om du vill operera också.

Jag hoppas någon med egen erfarenhet av tumörer kikar in här och hjälper dig.

ks.gerbil
0

vill tillägga att det jag såg på bondi vet har hänt i usa och att veterinären va väldigt erfaren. hoppas detta löser sig :(

moawi
0

En veterinär i Stockholm har jag sett tar 590:- för doftkörteloperation. Kan säkert kosta mer också.

Smullis
0

Åh, synd att jag bor i Partille :/ hade varit väldigt enkelt att bara låta dom kika och operera.. Vet du möjligtvis någon bra i Partille förutom blå stjärnan? :)

moawi
0

#15 Nej, jag har inte så bra koll på Gbg tyvärr. Frågan är om det är värt att operera eftersom risken finns och verkar vara relativt stor att de inte klarar det.

Frågan är ju då om man i stället ska låta gerbilen leva med tumören tills han/hon börjar lida av den, och då avliva. Ofta kan de leva och må gott ganska länge innan de börjar känna av den.

Smullis
0

Ja, vi får se vad veterinären säger. Vi ska ringa i morgon. Om det inte är värt får han leva så tills vidare att han lider av det. Hans burkompis verkar vara fri från sjukdomar. Kan det smitta? Tack! :')

moawi
0

#17 Nej det smittar inte :)

deleteduser
0

Här har du en lista på alla veterinärer i göteborg.

http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?vad=veterin%e4r&var=g%f6teborg

[Jessica_91]
0

Kolla när du ringer hur stor kunskap personalen har om smådjur. På Blå Stjärnan så har de tydligen en egen avdelning för smådjur (eller exotiska djur som de kallas). Min veterinär här i stan rekommenderade Blå Stjärnan och sa att de var bäst när de kom till smådjur, i alla fall av de som ligger runt omkring Göteborg.
Menar inte att det är nödvändigt att gå till Blå Stjärnan men om du ringer någon annan så kolla som sagt för säkerhets skull, många veterinärer kan väldigt lite om gerbiler.

Smullis
0

Ja, tack, det ska jag :)

Smullis
0

Men hur gör jag om han måste avlivas. Asså hur gör jag med hans stackars kompis då? får han bo själv? är han lycklig då? :(

[Jessica_91]
0

#22 Så länge inte tumören växer jätte fort eller han verkar må dåligt så bör det inte vara några problem för honom att ha ett bra liv ett tag till.
Men om/när det blir aktuellt att avliva så har du lite olika val, det beror på. Om kompisen som är frisk också är runt 3 år så är det ok att du låter honom vara själv. Men om du vill fortsätta med gerbiler så mår han så klart bättre av att du köper en ny kompis till honom (en icke könsmogen unge på ca 6 veckor). Om du vill fortsätta så kan det ju vara bra att köpa 2 ungar att sätta ihop honom med om han nu skulle vara runt 3 år.
Då har du fortfarande två unga hanar när det är dags för honom att gå bort.

Smullis
0

Ja, det är smart :) tack! Glad vi ringer nu strax till blå stjärnan för att få reda på vad dom är bäst. Annars är det nog rätt som du säger att han kan leva ett bra liv ett tag till. just nu är den jätteliten (2mm2) så jag hoppas att den inte växer fort alls. sen har han ju en liten sårskorpa där.. säkert bara 1mm. hoppas det inte är så allvarligt bara..

Fisfia
0

Hur gick det? Vad sa vetrinären?

Smullis
0

Det var tyvärr tumörer så de fick avlivas. De ligger nu begravda under ett fint Blomträd i trädgården.

Xristina
0

Fick du avliva båda två?

Smullis
0

Ja, båda hade tunörer.

Xristina
0

Åh nej vad synd :( Men bättre att de inte lider nu iaf

Smullis
0

Ja det var väldigt tråkigt :( Du har så rätt så.

Fisfia
0

Beklagar :-(. Var det blå stjärnan du var hos? Avlivade du dem där med en gång eller senare när tumörerna blivit större? Hur snabbt växte de?

Har en 2-årig kille här hemma med en blödande doftkörteltumör - tror jag. Tänkte kontakta Blå stjärnan i morgon.

Smullis
0

#31 Var hos veterinären här i Partille, ligger bara ett par hundra meter från oss. De avlivades med en gång tyvärr :( De blödande tumörerna är ju såpass elaka, men jag drog ut på växandet av tumörerna genom att badda aloevera juice på tumörerna med en bomullstuss. Aloevera är verkligen jättebra! Tumörerna slutade blöda och läkte lite till och med. Sp den taktiken klarar man sig på ett bra tag faktiskt. :) Hoppas verkligen att det är något annat din gerbil har :(. Tumörer är aldrig kul :(

moawi
1

Vill bara tillägga att när tumörerna kommit till ett sådant stadie att de börjar blöda kan man nog ganska säkert konstatera att gerbilerna lider.

[KKlara]
0

Nä va tråkigt :( Vila i frid lilla gerbilen <3

Smullis
0

#33 Du har rätt ja :(

ks.gerbil
0

hehehe.. jag va lite dum där i 13# för Bondi ligger i australien dumma jag xD

Virans<3
0

Vad synd att du behövde ta bort dem;( Men det var väll bäst så. Jag undrar lite, kostar det mycket ifall veterinärerna bara ska ta bort djuret? Jag misstänker nämligen att min lilla kille också har en tumör. Vill ju självklart avliva så han slipper lida, men så man vet lite hur mycket det skulle kosta❤️

91Marran
0

#37 750:-

Mvh
Mig

ThatPie
0

#37 det kan vara bra att rådfråga veterinären ifall Avlivning är ända utvägen. Har själv en hane som fick en tumör på Doftkörteln, han opererades och var tillbaka till sitt vanliga jag efter ca 10 dagar. Som tidigare nämnt går det även att medicinera med antibiotika tills att man märker att det påverkar deras livskvalitet. Tumör betyder alltså inte att man 100% av fallen måste avliva.