Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 368 ggr
Plutteliplutt
2020-08-04 14:27

Damfritt men grävvänligt?

Hej! Jag har precis köpt två gerbiler (har varit hos oss i ett par dagar) och har läst på väldigt mycket om dem, men en sak förstår jag inte… det står överallt att gerbiler ska inte ha underlag som dammar för de kan bli sjuka av det, samtidigt som det står att det ska vara grävvänligt (och att de ska kunna bygga tunnelsystem i underlaget). Jag hittar verkligen inte underlag som är både dammfritt och grävvänligt! Antingen så dammar det eller så är det inte grävvänligt. Jag köpte alspån (damfritt) och jag köpte kutterspån (dammar) och blandade ihop det än så länge. De gräver men inga gångar utan det blir gropar istället. Vad ska man ha för magiskt underlag som både är dammfritt och grävvänligt? 🤔

Annons:
ThatPie
2020-08-05 08:46
#1

Inte är det lätt med botten material! Alspån är som sagt bra för dem som du läst, men inte lätt att gräva i. Jag brukar rekommendera att man blandar ut det med hö, men då jag inte tål hö så kan jag inte säga exakt bra det blir. Jag har hört att en del använder sig av millamore och trivs bra med det, men inte testat det själv då det inte riktigt är i min budget. Personligen har jag precis bytt till Yesbox deluxe efter att ha fått det rekommenderat från en annan uppfödare (https://www.granngarden.se/kutterspan-grov/p/1250669). Dammat mycket mindre än det jag haft tidigare och du får mycket för pengarna. Jag är för övrigt astmatiker och har just nu alla 4 burar i sovrummet och luften är markant bättre och mer dammfri.

Plutteliplutt
2020-08-05 11:10
#2

ThatPie, tack för tipset! Men var hittar man det? De flesta sidor verkar bara sälja för avhämtning men inga som säljer i min stad eller ens i närheten…

Chinesecrestedlover
2020-08-05 14:45
#3

#0 Visserligen har jag inte gerbiler men diverse andra smådjur. 

Jag använder mig av Lättströ (Granngården, balar på 20 kg https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg/p/1199432  ) till de flesta av mina smådjur. 

Lite dammar det nog, men brukar i alla fall räknas till ett av de mindre dammiga alternativen. Jag har alltid reagerat på ex. kutterspån när jag "gräver runt" i det och jag märker av detta lite också (när jag "häller upp" det/ska fylla på med nytt i burarna) men inte lika mycket som med "vanligt" spån. Djuren verkar inte reagera och till skillnad från kutterspån så innehåller det ju inget skadlig terpentin. 

Jag har använt det även till grävglada djur som t.ex. guldhamster, så det borde fungera för gerbiler. Ibland har jag blandat i lite Carefresh, känns lite "mjukare/mysigare" så men det är inte nödvändigt att blanda det med något, det fungerar utmärkt som det är.

ThatPie
2020-08-06 09:45
#4

#2 vilken av dem syftar du på? Millamore använder jag som sagt inte själv, så det vet jag inte var man bäst kan köpa. Yesbox är från granngården och går att hämta upp från deras butiker, ifall de har just deluxe på lager.

Upp till toppen
Annons: