Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 440 ggr
Albin Carlstedt
0

Bur hur stor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 3 gerbiler som är ca. 6 månader tror vi. Vi har en bur som heter Duna multy som ni ser på bilden. Den rymmer drygt 100 liter. Har hört att den buren inte är så bra lämpad för gerbiler och vi tycker att den börjar bli lite liten för våra gerbiler. Om vi ska han en ny, kan ni rekomendera något? Gärna en bur som man kan handskas lätt med eftersom vi brukar ta ner buren från skrivbordet och ta av locket och låta gerbilerna springa i hagen på golvet. Tack på förhand! :D

[JayJay91]
0

Du kan skaffa Ikea Låda Samla låda 130l lätta och skura ur och flytta runt

ThatPie
0

Håller med Jay, om ni vill ha en lättflyttade bur är en plats låda på 130L till 150L bra storlek. Även om jag skulle rekommendera något ännu större till just tre gerbiler. Jag brukar alltid säga 130-150L för ett par och sedan 50L till per extra gerbil i buren, men de bör klara sig i en plastlåda om de livets hittills utan större problem. Om man vill kunna se in i buren lättare är det tyvärr någon typ av akvarium som man får använda, men de är svårare att flytta. Men även med en samla så kommer de behöva plockas upp ur buren eller ha någon typ av ramp de kan gå ner på. Sedan måste jag tillägga att den typen a hjul inte är att rekommendera till något smådjur. Gallret i botten kan de fastna med klor och tår i och i värsta fall slita av dessa. Om man inte har plats att ha ett hjul på helst 30cm+ så behöver man inte ha något, för med mycket spån och annat för dem att göra klarar de :)

Albin Carlstedt
1

#1 och #2 Tack för svar! Vi ska kolla upp det. Vi har ett större hjul som vi brukat ställa ner till dom på kvällen när dom är som mest aktiva och när vi inte kan ha dom i hagen, 22cm. Vi använde detta gröna hjul eftersom det är fullt med spån och ett jädra krångel att gräva bort och få plats med det andra större hjulet. Vi tar till oss att det kan vara farligt för dom och slutar att använda hjulen! :D

[JayJay91]
0

Hjul är inget bra för gerbiler