Lite akut, ensam! Svar så snabbt som möjligt!
"Hur ska jag göra?
_Hur ska jag göra med Svea? En del vet redan men som skrivet i andra trådar så hittar jag ingen hona till Svea och även om jag skulle göra det så skulle jag inte ha orken att "para" ihop dom. "/ Hon är så rastlös., men jag vet inte om hon varit det sen hon blev ensam. Från början var det tänkt att hon skulle gå ihop med Amber, men då hade jag oturen att katten tog Amber :'(
_
Antingen kan jag leta efter en hona - en som är 6-7 veckor och försöka få ihop dom med en delbar bur _(låna en av någon?)
_
Sen kan jag ju också (om någon är intresserad) låta någon annan "para" ihop Svea och en annan hona.
Men jag vet inte vad jag ska göra. Har ingen delbar bur för den delen heller.
Ni får gärna komma med förslag om hur jag ska göra.. Vill inte att hon ska vara själv resten av sitt liv."
Så var det jag skrev i mitt inlägg under "Hur ska jag göra" , dock var det ingen som svarade så jag tänkte "får väl lägga ut en med mer intressant rubrik". Vill gärna ha eran hjälp så snabbt som möjligt.
Önskar att jag skulle kunna hjälpa dig.
Men om jag var du skulle jag ändå ta kontakt med en uppfödare som kan ta tillbaka bebisen om det inte skulle funka med Svea. Måste man verkligen ha en delbar bur när man sätter ihop gerbiler? Det räcker väl med att dom ska få hälsa på neutral mark och sedan sakta fösas ihop periodvis i en nystädad bur? jag vet inte. Hoppas att alltså löser sig för dig och din gerbil!

Du har helt rätt L1ll4n, du behöver en delbar bur till dina gerbiler när du skall sätta ihop dem. Antingen kan du bygga en avdelare själv eller be en uppfödare om hjälp. Hur du skall göra med Svea kan jag inte svara på, du får själv bestämma om du skall köpa en ung hona att sätta ihop henen med eller sälja henne till någon som kan ge henne en kompis.
Ett tips är att sätta ihop henne med en unge på 5-6 veckor, då är det större chans att du får ihop dem, vid 7 veckors ålder kan den andra ungen blivit könsmogen om du har otur…
lycka till!
Jag har tyvärr ingen delbar bur. Och jag vill helst inte sälja henne. Vill ha hjälp med att "para" ihop henne med en annan hona.. Om hon inte går ihop med någon av mina hanar. Dvs. ungar till slut kanske, och då kan jag ju ha hanen med en son (inte säkert det blir så) och Svea med en av hennes döttrar och sälja resten av ungarna.. Vet inte om det är en bra idé?

Hur gamal är hon?

Svea är väl inte så gammal? SGF rekomenderar inte att du parar en hona innan hon är 6 mån. Fundera över om du har plats för fler gerbiler om det skulle vara så att du inte får sålt ungarna. Dessutom behöver hanens kompis en egen kompis vilket gör att du får minst tre burar.
Jag har burar och plats. Inget att oroa sig för just nu. Svea är 8mån.