Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 280 ggr
Elise.Tiger
1

Biten vid ögat

Hej 

Jag en hanne som är fyra år och blev biten vid ögat.

Själva ögat mår bra och såret men det ständiga problemet är att ögonfrannsarna fasna i såret hela tiden.Och för att kunna ta ut hans ögonfransar från såret måste jag badda det med ljumet vatten.Men varje gång jag har gjort det så fasnat ögonfransarna i igen.

Hur ska jag göra ?

Har fundera på att kanske klippa en liten bit från ögonfransen men vet inte om det är en bra lösning.

Några tips på hur jag ska lösa det.

Tacksam för svar 🙂

ThatPie
1

Hur blev han biten? Istället för ljummet vatten skulle jag rekommendera koksaltlösning, finns på apoteket, samt att badda med kompresser (själv har jag 5x5 i storlek). Det är bästa sättet att ta hand om ett sår. Hur ofta baddar du såret nu? Hur länge är det sedan han fick såret?

Elise.Tiger
1

Tack för tipset 

jag kommer att testa koksaltlösning och badda med en kompresser. 

Han blev biten av hans gamla kompis som vi redan har separerat ifrån .Han blev biten i vattenlinjen för ungefär en vecka sen. 

Jag baddar varje gång jag ser att fransarna har lagt sig i såret som oftast blir när han har sovit.

Jag tror fortfarande fast jag använder koksaltlösning och badda med en kompressor så kommer fransarna fastna i såret när det är fuktigt. 

Men jag kan börja att testa det. 

Finns det något mer jag kan testa?

ThatPie
1

#2 Det är troligen sårvätska eller sekret från ögat som får det att klubba ihop, vilket troligen kommer fortsätta tills såret läkt. Baddandet med koksaltlösning och kompresser är mer för att hjälpa till att hålla såret rent medans det läker. Om såret inte blivit mindre/läkt inom 10-15 dagar efter bettet, så bör ni besöka veterinär. Ögonen kan vara känsliga. Inga fler tips tyvärr än att tvätta på och vänta ett tag. Gerbiler är tåliga små djur och läker oftast väldigt bra.