Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 673 ggr
Wilmagerbil
0

Sjuk gerbiler?

Hej! Jag skulle behöva ha lite råd och tips om vad som kan ha hänt med en av mina små tjejer här hemma. Dom heter Heidi och Henelia och det är Henelia jag blev väldigt orolig över igår, Henelia har alltid varit den som ätit mest mat utav dom och därför har hon även vägt mest. Henelia har innan vägt mellan 87gr till 91gr och Heidi mellan 75-80 gram dom gånger jag vägt dom innan. Men igår blev Henelia snabbt väldigt trött och slö hon hade även ingen direkt matlust längre vilket hon vanligt viss har stort detta gjorde mig väldigt orolig så jag vägde dom och då vägde Heidi 90gr och Henelia 78gr vilket inte gjorde mig lugnare, kan hennes trötthet ha något med vikten att göra och varför har Heidi plötsligt gått upp så i vikt? Tar Heidi mer mat så Henelia inte får någon och därför blir trött eller kan Henelia va alvarligt sjuk? Är väldigt orolig för idag på morgonen när jag vaknade var hon lika trött och slö som igår. Ps: Dom fyllde 2 i början av januari

Cireea
0

Kan det ha med värme att göra? Hur varmt är det i rummet där dom står? 

Är du orolig för deras hälsa bör du uppsöka veterinär, vänta inte för länge då det kan gå så ruskigt fort med så små djur.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Wilmagerbil
0

Tror inte det är för varmt i rummet ungefär hur varmt ska det va i rummet?

ThatPie
0

Gerbiler är väldigt bra på att gömma ifall de har besvär. Så om du märkt av viktminskning och trötthet är det nog bra med ett veterinären besök. Värmen kan, som Cireea säger, även vara en anledning. Rummet där mina gerbiler står i ligger nu under sommaren på ca 23 grader och skulle säga att jag märkta på dem att de tycker det är lite varmt vid 25-26 eller mer. Men mellan 20-22/23 grader är en bra temperatur för dem.