Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 316 ggr
gabriella.tall@comhem.se
1

Hur handmata sjuk gerbil?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena gerbil har brutit av ena framtand en. (har varit på blå stjärnan och slipat ner tanden) Han har fått öka sin medicin med 0,3 enheter, så nu ligger den på 0,8 ml. Han är lite pigg, men inte som vanligt, lägger fram lättuggad mat, som han knappt ser ut att röra😔 Testar med sprutan och spruta in barnmat, men han slingrar sig så🥺 För några månader sedan hände en liknande sak med vår äldre gerbil, då var det inga problem, men han mådde sämre. Vad ger ni era gerbiler? Jag har försökt räkna ut, och ger dem versele-laga complete, blandat med müsli, melonkärnor och lite cornflakes. De får grönsaker 2-3 gånger i veckan, samt nya kartonger varje dag. Jag är orolig att det är näringsbrist som gör att tänderna brutits av? Har testat koka lite nötkött och gett kokt ägg, men de verkar inte intresserade, och mjöl askarna de får är ju så torra, är väl ingen näring? Tips mottagest❤️❤️ (min älskade Jango på bilden)

gabriella.tall@comhem.se
0

(Han får metacam, smärtstillande)

ThatPie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personligen föredrar jag versele laga Nature över Complete, då det är lite mer än bara pellets i den. Så man slipper rubba den % närings balansen genom att lägga till fler saker i blandningen på egen hand, är även både cornflakes och mjölmaskar i den från början. Complete är ett bra foder också, men är som sagt bara pellets. Mjölmaskar innehåller proteiner som är mycket bra för dem och finns mycket av detta även i de torkade larverna. Låter för övrigt som att de får en bra och balanserad kost så näringsbrist tror jag inte på. Han kan ha råkat slå av den på något i buren. Här hemma är barnmat en väldigt stor favorit så detta ser jag inte som att det skulle vara något problem att få i honom på egen hand, så länge man ser till att det är en barnmats typ de tål. Jag har även hört att det är en del som mixat deras vanliga fröblandningen i mixern när de har problem med tänderna, på så sätt blir bitarna mindre och mer lättuggade. Om ni inte redan har det så skulle jag rekommendera att köpa och ge honom critical care via spruta ifall ni är oroliga att han inte får i sig lagom mycket. Detta brukar går att köpa hos veterinären eller beställa på nätet. Ni kan även höra med veterinären hur mycket de anser lagom. När man ger något i spruta till gerbil kommer de alltid att sprattla och försöka ta sig iväg. Jag kör på burrito metoden för att kunna hålla dem i styr (se bild)

gabriella.tall@comhem.se
0

Tack för svaren👍