Hur ser gerbiler diarré ut?
Jag undrar hur gerbilers diarré ser ut. Har hört att det kan vara tecken på sjukdomar som ska tas på allvar, vill vara steget före och veta hur det faktiskt ser ut. Är ganska nybörjare med gerbiler då vi haft dom i drygt några månader!
Jag har faktiskt aldrig haft vad jag misstänker vara diarré på någon av mina djur, så kan tyvärr inte svara på din fråga. Oftast får man andra indikationer att något är fel innan diarrén kommer. Just för att de gömmer att de är sjuka så länge de kan. Man ska alltid titta till den regelbundet, men mer klara täcken på att något är fel är att de beter sig annorlunda än vanligt, sitter ihopkurad med fluffig päls, kisar, är vingliga eller bara allmänt apatiska.
#1 Okej, men tack ändå! Efter att vår första gerbil dog ( det var något medfött fel ) så är vi lite extra försiktiga och mer uppmärksamma på beteende som sticker ut. En av våra 3 gerbiler såg lite rufsig ut igår och jag blev genast misstänkt, men det ska nog inte vara något. Vi hällde på ny sand att bada i, gav lite gurka för garanterad vätska och hon såg då bättre ut :)
#2 kom de från uppfödare eller affär? Ofta kan de se rejält tufsiga ut om de precis vaknat, speciellt om de börjar bli lite äldre (vet ej ålder på dina). Men de slätar ut pälsen när de vaknat till. Toppen att ni hade håller koll på dem!
#3 Vi köpte dom från Djurmagasinet, en djuraffär. Och dom är rätt så unga, knappt ett halvår. Tack för info! :)