Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 356 ggr
Blomberg
0

Biter på gallret

Hej! Vi skaffade två små gerbiltjejer i Mars. De har bott hos oss i två månader. Vi jobbar fortfarande på att få de mer tama och vana vid oss, sakta men säkert :) Dock är en av tjejerna missnöjd. Hon biter på gallret, ibland flera gånger om dagen. Något som såklart inte är bra. Jag låter de springa i soffan någon gång i veckan, men har läst att man inte ska göra för mycket sånt när de inte är tama och fullt vana vid en. Har någon något tips på hur man kan få henne att bli lite mer stimulerad och sluta bita på gallret? Vet inte om det även kan va att tänderna är för långa. Känns väldigt jobbigt att hon aldrig är nöjd och bara fortsätter bita. :(

ThatPie
0

Galler bitande gör de oftast gör att de är uttråkade och sedan blir det lite av en fixering. Hur ser buren ut? Lättast att rekommendera något om jag vet vad som finns att jobba med :)

ThatPie
0

Galler bitande gör de oftast gör att de är uttråkade och sedan blir det lite av en fixering. Hur ser buren ut? Lättast att rekommendera något om jag vet vad som finns att jobba med :)

Blomberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar! Vi har en Savic Lugano. Vi har såklart mer bottenmaterial, än bilden, ungefär 15cm, som de sedan puttar runt. Hon biter oftast på ovandelen på sidorna, men har även börjat bitar på stegen där nere. Hon har även fått ett märke på nosen för hon trycker emot gallret när hon biter. :(

ThatPie
1

#3 den här buren är tyvärr inte något jag skulle rekommendera. Dels är den bara på ca 76 L beräknat med galler delen som egentligen inte ska räknas med, vilket är alldeles för litet för att de ska trivas. Personligen rekommenderar jag runt 150 L för två gerbiler. Utöver det så ska de inte ha tillgång att gnaga på denna typ av galler alls, då de just tyvärr oftast utvecklar stereotypiska beteenden. 

Så jag skulle rekommendera att ni byter bur. Begagnade akvarium är oftast relativt lätta att hitta och är toppen burar är gerbiler, men man behöver oftast bygga ett lock själv då de glas "överdrag" som kommer med inte är passande. Ett annat förslag är Ikeas Samla på 130L, även där behöver man göra hål i locket (finns bra artikel här på ifokus) för att få bra ventilation. Om ni har plats kan man även bygga om en detolf från ikea och använda som bur.

Utöver detta så kommer gnagandet med största sannolikhet inte sluta bara för att ni byter bur. Därför är det bra om ni gör ert bästa att undvika att ge henne möjligheten att ens gnaga på galler.

Anne.K
0

Kan bara instämma i vad ovan redan sagt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Blomberg
1

Tack snälla för svaren! Ja vi har misstänkt det också, och har börjat kolla på större, men detta snabbar ju på processen markant! Väldigt bra tips! Tack återigen :)