Lämna ena gerbilen ensam
Måste eventuellt avliva min ena gerbilhane som verkar ha fått en doftkörteltumör. Mina gerbiler är båda två år gamla och blir tre till sommaren. Kan jag ha kvar den andra gerbilen ensam om jag behöver avliva? Finns det risk att han börjar må dåligt och slutar äta ex.? Eller kan man avliva båda gerbilerna för deras bästa liksom? Tacksam för svar😃
Du kan testa att låta hanen vara själv. Han kommer behöva mycket mer uppmärksamhet och utevistelse för att kompensera. Om du märker att han inte trivs och inte själv vill ha fler gerbiler skulle jag först försöka hitta någon som vill ta över honom. Då chansen finns att han kan leva flera år till. Om du inte hittar någon och märker att han verkligen inte gillar att vara själv (minskad vikt mm) så skulle jag säga ja att det är bästa att låta honom så somna in också. Men endast efter att du försökt med allt annat, för annars är det i min mening inte moraliskt rätt att avliva ett friskt djur.
Hej. Om han vill ha ett nytt hem så letar jag efter en äldre hane som sällskap till min gamla hona. Hon blev ensam för några veckor sedan. Jag har uppfattat det som att äldre hanar och honor kan gå att sätta ihop och de bör vara sterila. Fast det beror ju lite på var ni bor också. Jag bor i Västerås. Hör gärna av dig om det känns aktuellt. Hälsningar Cecilia