Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 299 ggr
Minotha
2020-04-24 17:52
0

Bråk efter medicin

Min ena gerbil har haft problem med ena örat ett tag och vi skulle börja testa behandling med örondroppar idag. Han klarade det fint utan klagomål men direkt när han sattes tillbaka i buren så var brorsan inte glad. De jagade runt varandra en stund och sen till slut blev det riktigt slagsmål. Vi separerade dem och de har båda varsina sår som blöder. 

Vad jag undrar främst är, vad gör vi nu? 

Kan vi tvätta den som fick medicin och sätta ihop dem igen när han inte längre luktar? 

Hur gör vi med deras sår? Bara låta vara? Den ena sitter och kliar redan i sitt.

Vi har ingen aning hur vi ska gå tillväga då detta är våra första gerbiler.  De är förresten 1 år och 9 månader.

ThatPie
2020-04-25 14:50
0

Kan inte svara helt på varför de började bråka, kan vara allt från att ena luktade helt annorlunda efter dropparna till att det varit på G på ett tag av andra anledningar (sjukdomen kan spela roll) I och med att de slogs till det kom blod skulle jag inte rekommendera att försöka få ihop dem igen. Det kan gå, men chansen är väldigt liten. Såren håller du rena med koksalt lösning och vänta på att det läker. Om det blir värre får ni åka till veterinären och rådfråga hur ni ska gå vidare. När det kommer till att gå vidare skulle jag rekommendera att skaffa varsin ny kompis till bröderna. Om du köpt dem från en uppfödare kan du kontakta dem och höra ifall de har några gerbiler du kan testa att introducera till dina. Ungar mellan 5-8 veckor är lätta att sätta ihop med en äldre, men även könsmogna gerbiler kan sättas ihop. Det är svårare, tar längre tid och ibland går det inte alls. Här på gerbiler i fokus har vi en artikel om hur man bäst introducerar två gerbiler. Är på mobilen och kan tyvärr inte länka direkt till den. Om du har fler frågor är det bara att fråga.

Minotha
2020-04-25 16:12
0

Vi fick faktiskt tvättat den som fick örondroppar och efter några timmar när lukten försvunnit satte vi försiktigt ihop dem igen. Då började de putsa varandra och så som vanligt och försöker ta hand om varandras sår. Vi har haft full koll på dem nu sen igår kväll och de verkar komma överens precis som innan.

Vi har tvättat bådas sår med koksaltlösning och vi hoppas på att ingenting ska svullna.

Tack så mycket för svaret! Och skulle något gå knas igen så kommer vi kolla med uppfödaren om att skaffa varsin ny kompis.

ThatPie
2020-04-25 20:50
0

#2 Åh vad skönt att höra att det gick bra i slut ändan!! Alltid så kul att höra. Kan säkerligen vara så att medicinen gjorde att han luktade fel och när den doften var borta luktade han som vanligt igen.

Minotha
2020-04-26 00:47
0

#3 Ja, vi är väldigt glada här hemma! De har tagit hand om varandra hela dagen nu, så det kommer fortsätta som vanligt här hemma snart. 🙂