Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 294 ggr
hmåtsa
0

gerbil vs duprasi

Kan någon berätta skillnaden mellan vanliga gerbiler och Duprasi? asså alla skillnader som finns ;)

ThatPie
0

Tror inte vi har någon här inne som har båda och tydligt kan förklara skillnaden. Planerar själv att skaffa till/efter sommaren men tills dess kan jag tyvärr inte svara mer än att Duprasi är mer som hamstrar i beteendet än ”vanliga” gerbiler. De är ett så ovanligt husdjur att det nog är bäst att kontakta en uppfödare och höra med dem!

91Marran
0

Hur får man tag på en duprasiuppfödare?

Mvh
Mig

ThatPie
0

#2 Jag tog kontakt med https://www.hamstersofsweden.com/ som haft kullar under hösten. Hon har några ungdjur kvar, vilket inte är aktuellt för mig i och med att det är några månader kvar för mig. Men i och med Corona så lär hon inte få in några nya avelsdjur på ett tag. Fick tips från henne på andra som föder upp dem :) Kan vara svårt att får tag på vanliga gerbil uppfödare om man inte vet vart man ska leta, Duprasi är ännu svårare. När jag tittade under förra sommaren hittade jag bara en del som fött upp men som inte var aktiva längre.

Tsunamis
1

Har ingen lång erfarenhet av dem, men har dömt dem på petutställningar ibland. Beteendet hos Duprasi liknar mer den hos hamster. Både i deras antal sovtimmar och vakna på kvällen/natten och deras beteende att vakta sin bur (men vad jag hört vaktar de den något mindre mot sin ägare om den är tillräckligt tam). 

De är aktiva i sin bur, men gräver inte och gnager inte alls lika mycket som gerbiler. 

De blir helt lama i handen och ligger där lealös, till stor skillnad från gerbiler som sällan gör desamma. 

Summa sumarum de är i alla fall väldigt olika vanliga gerbiler i beteende. 

Vill man ha exotiska gerbiler som är mer lika vanlig gerbil i beteende kan man istället välja valfri annan jird/gerbil. Egyptisk gerbil, Shaws Jird, Persisk Jird m.fl. sen är väl bara problemet att hitta en uppfödare.

MvH  Tsunamis

hmåtsa
0

Tack Tsunamis! bra beskrivning!