Fungerar denna bur?
Hej igen! Ska kanske hämta denna https://www.zoo.se/ferplast-smadjursbur-duna-multy-utan-inredning.html. buren och ha till något:. Kan man ha den till gerbiler minst 2 st eller är det för litet? Eller måste jag köpa en 130 l samlarlåda istället? Samlarlådan är ca 78x56x40? Eller något sånt och denna är ju 71 cm osv, det är ju bara lite mindre. Blir så mycket att åka om jag inte kan ha denna.😳 Såklart så skulle ju gerbilerna även få vara lösa med uppsyn minst 1 timme på dagen. Är inte säker än att det blir gerbiler men det känns verkligen som ett djur för oss, så man hoppas ju. Sen om det inte skulle funka med duna-buren så byter vi ju så snabbt som möjligt. Tänker ju att dunan är ju också tåligare.😄
Jag skulle inte rekommendera en duna. Dels är den alldeles för liten på 102L, men chansen att de gnager på de ”hål” som finns för att få fast överdelen på botten är väldigt stor. En samla är på 130L och en skillnad på 27L är ganska stor. Rekommenderad minsta storlek för två är 130-150L, gärna mer. Efter det 50L per extra gerbil. Har du kollar på blocket och köp och sälj sidor för begagnade och/eller spruckna akvarium? De är i min mening Bästa buren? för just gerbiler. Samlan är ett bra alternativ om ni inte hittar ett akvarium. Det är bättre att vänta med att skaffa det djur man vill ha tills man kan erbjuda dem en bra bur, än att köpa något nytt efter ett tag.