Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 285 ggr
Emma,tb
0

Hane eller Hona?

Hejsan! Funderar nu på att skaffa gerbiler men blir osäker när det gäller hane eller hona? Har haft råttor och hamstrar bla och råttorna var super mysiga, men de luktade svinmycket vilket gjorde att en i familjen fick en ganska svag allergi hos djur. Men har blivit Känsligt)!😞 Gerbiler tycker jag verkar vara ett djur för oss eftersom att de inte luktar mycket, livliga men roliga, dag och natt aktiv och nyfikna. Har läst på en massa men orkar inte rabbla upp allt nu. Men då kommer det ju till Hane eller Hona?! Har hört att hanarna funkar bättre än honorna i flock MEN att de luktar mer och är större!? Vill heller inte helst ha ett djur som är för stort än planerat. Vill helst ha honor, men med tanke på att de kan bli runt 3-5 år så kanske man hade velat införskaffa iaf en till emellanåt, så vet inte om honor är bra då.🤔 Med råttorna så hade vi först 3 st och sedan efter några mån så införskaffade vi en till. Vilket blev lite gnabb med ledaren och den nya i början men sedan funkade det bra.. Funkar en 130 l samlarlåda som bur?🧐 Har hört många som rekomenderar det. Vet att akvarium också är bra, men har inte möjligheten för det Bla för att det väger mycket, att vi precis blev av med ett akvarium för att den var så osmidig osv, så det är ju inte aktuellt! Isf om man evt lägger fast plexiglas runt om en 130 l samlarlåda? Tänker att honor kanske inte är så bra för nybörjare, men jag är ju ändå inte ny nybörjare” eftersom att vi har haft flera djurarter som bråkade då o då.😊

ThatPie
0

Skillnaden mellan honor och hanar är inte så stor. Har just nu två honor och sex hanar (fördelat 2 och 4). Först och främst, man ska aldrig introducera en ny gerbil till ett fungerande par eller grupp. De kommer se denna som än fiende och med största sannolikhet bråka till en av dem dör. Ända gången detta rekommenderas är ifall alla i gruppen inte är könsmogna ännu eller av en med stor gerbil kunskap. Så att köpa till fler efter ett tag är tyvärr inte något man kan göra med gerbiler. Om man vill ha fler får man skaffa en till bur och ha dem separat. Rekommenderat antal för förstagångs ägare är två stycken, oavsett om de är honor eller hanar. Hanar kan klara sig i större grupper lättare än honor, men man måste alltid vara beredd på att de kan börja bråka. Båda könen är nybörjare vänliga om de hålls i par. Hanar brukar generellt bli något större än honorna, men oftast inte med så stor skillnad att det är extremt tydligt. En bra typas gerbil, oavsett kön, ska se ut som en liten potatis. Själv har jag märkt att hanarna luktar lite mer än honorna, men är verkligen inte så att de stinker (inte som med guldhamstrar vid brunst). Luktar bara mer av den allmänt mustiga gerbil doften när man håller i dem. Är själv både päls allergiker och astmatiker och har alla i sovrummet. Men ända gången jag känner av något, är när jag dömmer (och då utsätts för extra mycket fällning) och vid byte av bottenmaterialet. Men då använder jag även munskydd. Så skulle säga att de är väldigt allergi vänliga, men alla kan reagera på olika saker. Samla 130L går utmärkt! Lock måste då alltid användas då de kan hoppa upp till 40cm upp i luften.

Emma,tb
0

#1 Tack, var till stor hjälp! Funderar nog mest på honor just nu. Hur gör jag ett stort hål i locket? Försökte göra till våran hamster förut, men det spricker bara. Så gerbiler är ett djur som du kan rekomendera….? Om man skaffar två honor och sedan skaffar två hanar och har i en bur under, kommer gerbilerna påverkas av de andras dofter, me tanke på att dem är av olika kön. Riffs gerbiler mycket?🧐 Har för mig att råttorna ( iaf två av dem ) Rev oss och sedan kissade i såret! Är det något bottenmaterial som du kan rekomendera som är billigt, men bra. Tänker att det går ju åt en hel del eftersom att de måste ha mycket att gräva i. Sorry för mycket frågor men vill ju vara ganska säker innan man kontaktar en uppfödare.🤗

ThatPie
0

#2 jag har använt vanlig universal kniv när jag gjort hål i mina lock, dock inte ett sätt att rekommendera om du inte har tålamod och rätt verktyg då det tar ett tag. Har även hört att vissa använder lödpenna och så finns det även en artikel här på gerbil i fokus (är på mobilen så kan ej länka men ligger på första sidan om man går in via dator), som berättar precis hur man kan göra lock. Beroende på vad man söker i ett husdjur rekommenderar jag gerbiler, de är inte djuret för alla. Men om man söker ett lättskött djur som är kul att titta på men som man inte nödvändigtvis behöver kela med, så skulle jag rekommendera gerbiler. Det får plats väldigt mycket personlighet i deras små kroppar! Så länge de är i olika burar så brukar de inte ha något problem med lukt. Ibland kan de bli irriterade ifall de kan se varandra, exempelvis om burarna står precis bredvid varandra. Men det är lätt att fixa genom att täcka för. Oftast blir olika par/grupper som bor i samma hushåll mer vana vid varandras dofter än med helt främmande gerbiler. För ibland kanske man hanterar dem efter varandra, på samma ytor eller till och med flyttat över inredning mellan burarna. Så att ha dem i samma rum/bredvid varandra är inget problem. Personligen använder jag Yesbox stallströ från Grangården. Det är kutterspån, men det är dammsuget så det dammar inte lika mycket. Tror det går på ca 80kr för 20 kg vilket räcker ett tag även för mig mer tre burar. Såklart behöver man städa mindre ofta i en stor bur än en liten. Min detolf på ca 250L gör jag 50%-75% byten en gång i månaden. 100% byte om det är extra skitigt eller ca var 3e månad. Yesbox är dock ända kutterspånet jag kan rekommendera, då jag dels inte testat något annat eller hört något bra om något annat. När det kommer till kutterspån så måste man även var noga med terpentinet. Det är något som naturligt finns i tallar och kan vara farligt för dem i höga halter, jag brukar alltid lukta på mina balar innan jag använder dem, för att se om de likar för mycket terpentin. Då använder jag dem inte. Vissa gerbiler kan även bli eller redan var allergiska mot damm och annat i bla kutterspån. Så en del använder sig av Alspån eller Hampa istället. Dessa två bottenmaterial håller inte upp gångar själva, så då behöver man blanda i exempelvis hö för att kompensera. Ingen erfarenhet av alspån då det är ganska dyrt (men super bra!), men den hampan jag upplevt har varit dammigare än kutterspånet jag använder. Men det är något jag hört kan variera, vissa har inget damm alls. Sedan finns det även carefresh vilket är pappers baserat, ingen erfarenhet av det heller själv men vet att det också behöver blandas ut för att hålla upp gångar. Och inga problem med mycket frågor! Bara trevligt att sprita kunskap. Så länge du är beredd på långa svar. Har en tendens att skriva romaner när något ska förklaras.