Gerbiler till salu?
Hej! Jag är intresserad av att köpa två gerbiler, finns det någon som säljer hör eller vänder man sig till djuraffär?
Hej! Vad kul att du vill skaffa gerbiler! Via Svenska Hamsterföreningen (med gerbil sektion) så finns det registrerade uppfödare runt om i landet, så att du vet att de kommer från bra linjer och att de är behandlade på rätt sätt. Här (http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078) kan du kolla runt på vilka och vart i vårat avlånga land de finns :) Köpa från djuraffär är något man, med alla djur, ska undvika så gott det går. Just för att djuren ofta kommer från grossister där de bara avlas för att säljas, utan tanke på hur bra djuren mår och om de faktiskt är bra husdjur. Man ska alltid kontakta en (eller flera!) uppfödare och höra med dem. Djuraffärer ger även ofta felaktig information om både burar, hållning och foder. Så om det är något du undrar över så är det bara att fråga :)
Det var lite så jag tänkte, men visste inte vart jag skulle vända mig. Så varmt tack för länken!
Inga problem! Glömde nämna att det även finns Tornado’s i Akalla, som tidigare var registrerade men inte är det längre (och är därför inte med på länken jag skickade). Men de är aktiva i sektionen och huvuddomare i Pet och standard klasserna (utställning) :) Hoppas att du hittar några små gerbiler och lycka till med det framtida gerbil-ägarskapet!
Svenska Hamstersällskapet har även registrerade uppfödare runt om i landet. Du har även en liten uppfödarlista här på forumet.
MvH Tsunamis