Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 274 ggr
Elna02
0

De vill inte äta mjuk mat

Hej!
En utav mina två gerbilhanar har brutit av sina framtänder, så vi har varit hos veterinären och slipat de i underkäken, så nu har han knappt några tänder alls. Veterinären sa att vi skulle utfodra med mat som var mosad och barnmat, både genom att ta ut honom och genom att ha sån mat i buren. Dock förstår han inte att han kan äta den mosade maten i buren, han vill inte äta den. Han testar att stoppa ner tassarna i den och tar sedan upp dem när han inser att det är kladdigt. Vi testar med både barnmat, äppelmos (bara äpplen såklart) och uppblötta bitar från hans vanliga foder, men han vill ändå bara försöka äta sitt vanliga foder (det hårda) vilket givetvis inte går. I natt provade jag att ta bort det vanliga, hårda fodret så att båda skulle vara tvungna att äta det mosade, men de verkar inte förstå att det är mat. Någon som har några tips på hur jag ska få dem att äta? Eftersom han utan tänder försöker äta det vanliga så verkar han ju ändå ha aptit.

Tacksam för svar!

Tsunamis
0

Alltså det är ju inte bara barnmat som är mjukt för de flesta brukar inte gilla kladdig mat som du märkt. Testa med grönsaker olika former av sallad, broccoli, frukt, mjukt bröd, torkade insekter för protein, lite ägg m.m.  finns fler tips här: https://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71726cb9cb46222d07e71e-mat-och-utfodring#articles-2

MvH  Tsunamis

Elna02
0

Tack! Och han borde kunna äta sånt även om han inte har några framtänder?

Tsunamis
0

japp de har kindtänder fortfarande så det kan de.

MvH  Tsunamis

Elna02
1

Tack så mycket för svaren!